Har oerhört svårt att få snurr på ventilationen i vårt 1,5 plans tegelhus med torpargrund från 1890-talet. Känns ofta instängt, även om vi ganska ofta har vår badrumsdörr, där frånluftsfläkten är, öppen. Värst är det i just badrummet och vi behöver ha igång en avfuktare för att tvätten skall torka där inne. Då och då (oklart vid vilka omständigheter) luktar det också någon form av avlopp, inte "torr golvbrunn" utan någon annan dålig lukt.

- "Självdrag" = Ventiler i nya 3-glasfönster
- Har springa under badrumsdörr
- PAX Calima som alltid går på max (monterad i tak) i badrummet
- Köksfläkt som endast går vid matlagning (finns ingen "auto"-körning på den)

Förstår ju att alla j*vla väggar inte gör det lättare för luften att transporteras runt, det är ju t ex en lång väg att vandra från sovrum nere till höger i bild, göra en U-sväng och sedan ner och ut genom badrumsfläkten :)

Bifogar bild där pilarna visar fönster med ventil. Gröna pilar = ventil öppen, grå pil = ventil stängd. Röd cirkel = PAX-fläkten i taket.

Det blev helt klart bättre med PAX-fläkten som vi installerade för 2 år sedan men väldigt långt ifrån bra.

Har ni några tips?
Tack!
 
  • Planritning av en lägenhet med tre sovrum, kök, vardagsrum, badrum och matplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr finns bara en lösning för att få fart på allt och det är att installera ett s.k "FTX-system" med ventiler i alla rum via rördragning på vinden, om ni har möjlighet. Kostar en slant men ger samtidigt återvinning av 70-80% av värmeenergin i retur.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tyvärr finns bara en lösning för att få fart på allt och det är att installera ett s.k "FTX-system" med ventiler i alla rum via rördragning på vinden, om ni har möjlighet. Kostar en slant men ger samtidigt återvinning av 70-80% av värmeenergin i retur.
Tack för svar!
Vi har ej möjlighet att dra något på vinden. Menar du då att man sätter in mekanisk tilluft och stänger ventilerna i varje fönster? Det måste väl finnas någon lösning utan att behöva ha ett värmeåtervinningssystem?
 
Är det bara grunden som är från 1890 eller vad? Planlösningen känns inte så gammal och var är murstocken? Det var ju den som var ventilationen förr.
Nu får man ju nästan betrakta det som ett modernt hus utan ventilation och då är det inte konstigt om det känns som det gör. Fönster med ventiler är ju bra men ger ju relativt sett väldigt lite så sett.
 
Henrik Svensson Henrik Svensson skrev:
Tack för svar!
Vi har ej möjlighet att dra något på vinden. Menar du då att man sätter in mekanisk tilluft och stänger ventilerna i varje fönster? Det måste väl finnas någon lösning utan att behöva ha ett värmeåtervinningssystem?
Ja, mekanisk tilluft (sovrum, v-rum) och frånluft (kök, tvättstuga, badrum och ev. garderob). Kan ni dra i källaren?
 
Du behöver inte gå så långt som FTX. Jag skulle byta ut PAX mot en takmonterad eller kanalmonterad fläkt. Jag har gjort samma resa, takfläkt och spriro ner till badrum och ventil. Hos mig blev det jätteskillnad mot den väggmonterade PAX fläkten.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, mekanisk tilluft (sovrum, v-rum) och frånluft (kök, tvättstuga, badrum och ev. garderob). Kan ni dra i källaren?
Ingen källare, tyvärr :(
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Du behöver inte gå så långt som FTX. Jag skulle byta ut PAX mot en takmonterad eller kanalmonterad fläkt. Jag har gjort samma resa, takfläkt och spriro ner till badrum och ventil. Hos mig blev det jätteskillnad mot den väggmonterade PAX fläkten.
PAX-fläkten är idag monterad i badrumstaket, kopplad till spirorör upp genom kattvind och sen ut genom snedtaket. Det borde den väl orka med?

Menar du att det är stor skillnad ifall man har fläktmotorn högre upp i taket, istället för undertaket i badrummet?
 
BirgitS
Jag tror att det är alldeles för lite med en frånluftsfläkt för så många rum med tilluft, det bör vara mer lika antal. Går det att ordna en Pax-fläkt i hallen och/eller i köket?

Det ska inte vara tilluft i kök, så stäng/täta ventilerna i köket och vid matplatsen. Det gör åtminstone så att badrumsfläkten inte bara hämtar sin luft från dem.

Du kan läsa om lämpliga luftflöden t.ex. här: https://www.flaktgroup.com/se/losni...ilation/privat-person/hur-mycket-luft-behovs/
 
  • Gilla
Henrik Svensson
  • Laddar…
En pax-fläkt är på tok för svag (ca. 5 W)för att sköta om ventilation i ett helt hus. Den kan ses som en förvuxen datorfläkt och funkar i ett begränsat utrymme som ett badrum/WC utgör.

Du behöver gå upp i effekt på fläkten, kanske uppåt 50 W för att ventilera ett helt hus.
 
  • Gilla
Henrik Svensson och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror att det är alldeles för lite med en frånluftsfläkt för så många rum med tilluft, det bör vara mer lika antal. Går det att ordna en Pax-fläkt i hallen och/eller i köket?

Det ska inte vara tilluft i kök, så stäng/täta ventilerna i köket och vid matplatsen. Det gör åtminstone så att badrumsfläkten inte bara hämtar sin luft från dem.

Du kan läsa om lämpliga luftflöden t.ex. här: [länk]
Tack för svar och bra länk!

Enligt formeln på sidan du länkade till borde jag ha en omsättning på luft på 30 l/s med ett systemtryck på 100 Pa. Jag läser att min PAX Calima har:
- Kapacitet, friblåsande (m³/h): 110
och
- Maxtryck (Pa): 25

Innebär det då att baserat på den omsättning jag borde ha, så borde jag också ha ett 4 ggr så stort tryck i fläkten ELLER 4 likadana fläktar? OBS! Gissning :)

Gällande att ha fläkt i hallen, blir det inte lite vajsing med frånluft där?
 
E etompau skrev:
En pax-fläkt är på tok för svag (ca. 5 W)för att sköta om ventilation i ett helt hus. Den kan ses som en förvuxen datorfläkt och funkar i ett begränsat utrymme som ett badrum/WC utgör.

Du behöver gå upp i effekt på fläkten, kanske uppåt 50 W för att ventilera ett helt hus.
Var skulle isåfall den/dem sitta? Om jag sätter en vid matplatsen, kan man säga då att luften från de andra rummen "bara" försöker gå ut där eller kommer den vandra även till badrumsfläkten så man får ventilation i det utrymmet också?
 
Utöver friskluftsventiler och frånluft i badrum har jag satt mitsubishi vl-100 på respektive våningsplan! De gör en stor skillnad när man mäter luftkvalitet. Dock sommartid spelar det ingen roll då man ändå har alla fönster öppna. Men vår/höst och vinter blir det bra!
 
BirgitS
Henrik Svensson Henrik Svensson skrev:
Var skulle isåfall den/dem sitta? Om jag sätter en vid matplatsen, kan man säga då att luften från de andra rummen "bara" försöker gå ut där eller kommer den vandra även till badrumsfläkten så man får ventilation i det utrymmet också?
Alla utblåsfläktar kommer att suga in den luft som de behöver, under förutsättning att det inte finns något stopp på vägen som en stängd dörr utan ventilationsspringa nedtill (eller upptill).
Henrik Svensson Henrik Svensson skrev:
Tack för svar och bra länk!

Enligt formeln på sidan du länkade till borde jag ha en omsättning på luft på 30 l/s med ett systemtryck på 100 Pa. Jag läser att min PAX Calima har:
- Kapacitet, friblåsande (m³/h): 110
och
- Maxtryck (Pa): 25

Innebär det då att baserat på den omsättning jag borde ha, så borde jag också ha ett 4 ggr så stort tryck i fläkten ELLER 4 likadana fläktar? OBS! Gissning :)

Gällande att ha fläkt i hallen, blir det inte lite vajsing med frånluft där?
Du behöver framför allt fläktar som ger tillräckligt med luftflöde. I ditt fall skulle det då kunna räcka med två fläktar som ger 15 l/s båda två. Om det är så att utblåsröret från fläkten är långt eller har många krökar så har jag hört att det sänker luftflödet från det angivna (friblåsande).

Eftersom man inte vistas i hallen någon längre stund går det att ha frånluft där.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.