Har fått lite problem när jag ska installera min Yale Doorman. Slutblecket är för brett för att kolvarna ska passa in i hålen. Jag har pratat med K-rauta där jag köpte den, de hade inga andra bleck som kan tänkas passa.

Den röda linjen visar vart kanten för hålen där kolvarna går. Själva blecket måste alltså ca 1 cm till vänster.
Installation av Yale Doorman där slutblecket är för brett för dörrkarmens urtag markerat med röd linje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här har jag trätt på blecket ovanför kolvarna. Det är 3-4 millimeter kvar på dörren om man håller blecket rakt (blecket är vinklat på bilden vilket gör att det ser ut som 1mm till att dörren tar slut).
Hand håller ett för brett slutbleck för en Yale Doorman upp mot en dörrkarm, visar dålig passform.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det här är alternativen jag ser:
1. Såga bort den bit som krävs från blecket längs hela långsidan.
2. Ta ett stämjärn och hacka ur dörren. så att blecket passar. Det skulle bli ca 3-4 millimeter kvar av dörrens tjocklek, så risken att misslyckas känns ganska stor...

Båda känns verkligen som äkta hemmabyggen och tror inte att det skulle bli så snyggt. Min prio är visserligen bara att kunna låsa dörren för tillfället.

Kan man göra på något bättre sätt?
Hur skulle ni göra?
Tror ni något av ovanstående sätt skulle funka?
 
  • Gilla
peterwesterlund
  • Laddar…
Det rätta är att skaffa ett bleck till en överfalsade dörr.
Men att kapa det du har fungerar också.
 
  • Gilla
David Westerlund
  • Laddar…
För att få det att passa måste du kapa ända till kolvjusteringen, köp nytt slutbleck istället
 
  • Gilla
David Westerlund
  • Laddar…
Redigerat:
  • Gilla
David Westerlund
  • Laddar…
findus42 skrev:
Ett sådant här skall du ha . ASSA 1487-5 Z
[länk]
Lite pyssel att hugga in. Om fodret sitter för nära så får du användnig för 4mm stämjärnet. En bonus är att det är blecket som tar emot när någon försöker stänga dörren när kolven åkt ut för tidigt. Läs om det i Yale-Doorman tråden ;)

mvh Findus
Givetvis är köpa nytt slutbleck det enda rätta!

Nu får jag bara hålla tummarna för att jag inte pajat karmen allt för mycket när jag gjorde plats för det gamla blecket. Gjorde det med ett stämjärn, inte alls nöjd med resultatet, hehe.

Tack ska ni ha!
 
  • Gilla
peterwesterlund
  • Laddar…
Återigen, tack för hjälpen. Såhär blev resultatet, blev rätt nöjd till slut även om det ser rätt illa ut :)
En nyinstallerad dörrlåsning i karm med synlig märkning från ASSA och skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Installation av ett digitalt Yale-lås på en brunt träförsedd dörr, med en handtagsmekanism undertill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
peterwesterlund
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.