Hej!

I två rum här hemma sitter olika sorter väv/tapet på väggarna som ger väggen en "struktur". Bakom detta är det puts (kalkputs).

Jag vill göra väggarna mer släta men är fundersam över hur man går tillväga :) Jag har provat att försöka pilla bort väven - men så fort jag börjar pilla så lossnar även bakomliggande puts. Den lossnar heller inte om jag fuktar upp den (så som tapet bruka göra) utan sitter stenhårt.

Hur ska jag göra?

Bredspackla och slipa av hela väggen? Helt orimligt i arbetsinsats? Sätta upp ytterligare en väv/tapet som döljer strukturen?

Hur hade ni gjort?
 
  • Närbild på en strukturerad vägg med väv/tapet, som indikerar svårigheten att avlägsna utan skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Strukturerad väv på vägg med synlig textur, bakomliggande puts ej synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför skulle bredspackling va helt orimligt? Tar inte lång stund om man vet vad man gör.
 
  • Gilla
pokasd och 1 till
  • Laddar…
Covertapet såklart. Bredspackling kräver mer erfarenhet.
 
  • Gilla
dam-dam
  • Laddar…
Jag testade renoveringsväv(rusta) på en slät vägg. Det blev ok, inte helnöjd med resultatet. Testade också att bredspackla hela hallen vilket var lite mer jobb men ändå rätt snabbt och enkelt gjort. Det resultatet var jag mer nöjd över. Väven jag hade var mjuk, tog man på väggen kändes det som en svamp. Nu kanske man inte för det så ofta men det kändes fel.

Sen rev jag alla väggar på hela undervåningen och satte plywood+gips men det är väl inte aktuellt om du har puts under.
 
  • Gilla
dam-dam
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Varför skulle bredspackling va helt orimligt? Tar inte lång stund om man vet vad man gör.
Det är jag som saknar erfarenhet :) Har bara spacklat tapetskarvar och och mindre ytor här och där tidigare.

Jag hoppades på att någon skulle föreslå bredspackling. Jag köper en större spackel och gör ett försök på en av väggarna!
 
Covertapet!
 
R Rolle85 skrev:
Covertapet såklart. Bredspackling kräver mer erfarenhet.
pokasd Sljdhl skrev:
Jag testade renoveringsväv(rusta) på en slät vägg. Det blev ok, inte helnöjd med resultatet. Testade också att bredspackla hela hallen vilket var lite mer jobb men ändå rätt snabbt och enkelt gjort. Det resultatet var jag mer nöjd över. Väven jag hade var mjuk, tog man på väggen kändes det som en svamp. Nu kanske man inte för det så ofta men det kändes fel.

Sen rev jag alla väggar på hela undervåningen och satte plywood+gips men det är väl inte aktuellt om du har puts under.
Tack för alla svar. Jag har bestämt mig för att ge mig på en omgång bredspackling. Om det går åt skogen så gör jag reträtt och försöker med Covertapet (y)
 
Är du ovan spacklare kan det vara en fördel att köra med rollbart spackel men du drar ut det med en bredare spackel (ca. 40 cm). Det är mycket lättare att hantera det spacklet på stora ytor och du behöver ju ändå inte så tjock lager.

Spackla två gånger och slipa sen och spackla en tredje gång brukar räcka innan du slipar igen.

När du spacklar behöver du inte bry dig om ränder efter spackeln, de är lätta att slipa bort sen.
 
  • Gilla
dam-dam
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.