hej,

Bor i ett hus där det är uppsatt takskivor som säkert monterades för 20 år sedan. Nu vill jag ha släta innertak men vill helst inte riva befintliga tak och sätta upp gipsskivor. Vänligen se biogad bild på hur taket ser ut idag. Kan man spackla skarvarna 2-3 ggr och sedan bara måla eller måste man sätta upp microlit eller dylikt? Tacksam för tips på hur jag kan fixa detta på smidigast och enklast sätt.

Tack på förhand.
 
  • Ett hörn av ett rum med takskivor där skarvar syns tydligt mot en enfärgad vägg med vita gardiner och en garderob.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det något särskilt som gör att du inte vill riva och sätta gips? Förutom att det är en del jobb förstås. Om du bara spacklar så lär det nog spricka ganska snart, jag tror att det krävs microlit eller motsvarande. Möjligen kan man sätta remsor som man spacklar in.
 
F Freddestuns skrev:
hej,

Bor i ett hus där det är uppsatt takskivor som säkert monterades för 20 år sedan. Nu vill jag ha släta innertak men vill helst inte riva befintliga tak och sätta upp gipsskivor. Vänligen se biogad bild på hur taket ser ut idag. Kan man spackla skarvarna 2-3 ggr och sedan bara måla eller måste man sätta upp microlit eller dylikt? Tacksam för tips på hur jag kan fixa detta på smidigast och enklast sätt.

Tack på förhand.
Förstår hur du menar, men ändå. En massa jobb helt i onödan. Har du verkligen inga andra renoveringsobjekt att lägga tid och pengar på?
 
Glasfiber/pappremsa 2gge skarvspackling & ev 1 bre beroende på hur taket ser ut, kommer se bra ut ett tag men eftersom taket rör på sig kmr de o spricka gamska snabbt, riva ner o gipsa o Spackla är väl lika mkt jobb för målaren men mer för snickaren, kanske en ekonomi fråga i ditt fall? Sätta microlit i väggfärg går fint sen 1 bre på den så blir de bra, frågan är om du klarar av det rent måleri mässigt eller om du behöver hjälp å då sticker ju priset iväg direkt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.