Hej.

Jag har nyligen införskaffat Aqara smart thermostat som jag tänkte försöka sätta på detta element. Jag får dock inte någon av de medföljande adaptrarna att passa.

Kan någon säga om det är något jag behöver införskaffa för att ro detta i land, eller om det är kört för mig? 🙂

Bifogar bild på mitt element, samt vilka Aqaras adaptrar ska kunna konvertera till.

Tusen tack på förhand.
 
  • Radiatorventil med synlig droppbildning, vit bakgrund, kablar i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk ritning av radiatorventiladaptrar; mått anges; Aqara smart home produktsida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
För det första så har du inte skaffat någon ny smart radiator, däremot har du skaffat smart (radiator)termostat.

Hur ser gen gamla termostaten ut?
Står det något på termostatventilen?

Är det inte en RAV(L) (Danfoss)?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Självklart. Trött och sjuk när man ska skriva saker är ingen god kombination.

I den gamla termostaten ser jag texten V095.

När jag provar med adaptern för RAVL är den liksom för liten, vilket gör att adaptern vidgas enligt bild och jag kan då inte gänga på termostaten.

När jag testar med adaptern för RAV så känns den för stor för elementet, och vill således inte fastna på plats. Eller att jag inte kan trycka på den tillräckligt långt då röret kommer ivägen.
 
  • Hand håller termostat från Danfoss. Numrerade inställningar, beige färg, radiator symbol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Komponent i handen, möjligen mekanisk eller elektrisk, vit plast, grå inre del, metallskruv, slitet, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termostatventil på radiator med påkopplad vit termostatknopp, mot vit panelvägg, delvis smutsig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller termostatventil på radiator, vit plastadapter, gråa rör, trävägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dina gamla termostater är gamla på riktigt. Tveksamt om en ny smart termostat som du köpt nu rustas för gamla 70tals grejer. De inriktar sig nog på olika termostater sålda i närtid.
 
S Stefan1972 skrev:
Dina gamla termostater är gamla på riktigt. Tveksamt om en ny smart termostat som du köpt nu rustas för gamla 70tals grejer. De inriktar sig nog på olika termostater sålda i närtid.
Aj fasen. Men om jag nu vill testa för att se hur de funkar, hur ska jag gå tillväga? Finns det nån adapter? Eller är det ett större jobb? Och vad skulle i sådana fall det innebära?
 
Vilken diameter är det på halsen/kragen?
 
Jag skulle nog tro att "most popular valves" som de listar på anvisningen ovan är 20 år nyare än de du har nu.......Vill du använda det du köpt så tror jag nog att du åker på att byta ventiler isåfall. Kanske hela kopplet om det inte finns ventiler som passar direkt.
Är liksom klen vits med en processorstyrd termostat om den inte sitter fast ordentligt. Så man kan ju inte göra nå halvdant heller.
 
Kan det vara så att den yttersta kromringen är gängad på ventilen?
 
Fast jag vet inte om det bara är så enkelt ? Jag har exakt likadana termostater och det var inte bara att hitta ersättningar för jag har för mig att de finns med olika klämdel också. Så jag vet inte om enbart utseendet hjälper?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vilken diameter är det på halsen/kragen?
26mm
 
J JohnyS skrev:
Kan det vara så att den yttersta kromringen är gängad på ventilen?
Tyvärr inte
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det är en Danfoss RAVL om jag inte är ute ock cyklar.
[länk]
Innebär det att motsvarande adapterkit i din länk bör fungera?
 
tjosafrejsan tjosafrejsan skrev:
26mm
Då ska ena adaptern som följer med passa.
Har du vridit den rätt så att "tappen" går i urgröpningen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Då ska ena adaptern som följer med passa.
Har du vridit den rätt så att "tappen" går i urgröpningen.
Ja. Denna adapter är den enda som sitter bra på elementet. Men den blir nån halv millimeter för stor, så lyckas inte gänga på termostaten.
 
  • Ett element med synliga rör och en demonterad termostat. Kablar löper längs väggen och golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.