Jag har en diskbänk med två lika stora hoar. Om man fyller båda helt med vatten och sedan drar ut propparna samtidigt så rinner det ut i den högra betydligt fortare än i den vänstra.

Jag har provat med en sådan där avloppsrensarpump och det kommer upp lite avlagringar men det är ändå stor skillnad mellan hoarna.

Så jag tror att avloppet till den vänstra hon är igensatt (till viss del i varje fall).

Så jag skulle vilja ta isär hela vattenlåskonstruktionen och göra rent den.

På undersidan så verkar det inte som det finns någon (skruv)koppling som gör att man kan ta loss vattenlåset från hon.
Det ser bara ut som en slät kupa som sitter upptryckt mot hons undersida med en gummipackning emellan.
I hon så verkar det som det finns en (bred)skruv med hål i silen.
Jag antar att det är den som gör att man kan få loss vattenlåset.

Men jag har ingen skruvmejsel som är så bred i klingan så att den räcker över hålet i mitten för att få tag i skruvspåret på båda sidor.

Är det något specialverktyg man behöver för detta? Eller bara en ännu bredare skruvmejsel?
 
  • Undersidan av diskbänkens dubbla hoar med grå vattenlåsanslutningar och rör, där en vit packning syns kring en avloppskupa monterad mot diskbänksundersidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plastkonstruktionen under en diskho, fokus på vattenlåset som är kopplat till avloppsröret. Håltagning synlig i skåpets sidovägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rör och vattenlås under diskbänk, med flera anslutningar och kopplingar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av diskbänkens avlopp med flera små hål och en skruv i mitten, delvis igensatt med avlagringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diskbänk med två lika stora hoar, vänstra hoen har en rostnuans runt silen, högra hoen ser renare ut, avloppsreningsproblem nämns i texten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C clippan skrev:
så att den räcker över hålet i mitten för att få tag i skruvspåret på båda sidor.

Är det något specialverktyg man behöver för detta? Eller bara en ännu bredare skruvmejsel?
En bredare mejsel eller vad som helst som är brett nog.. eller en spetstång ..en avsågad plåtbit..ja du fattar 🤓
Om du vrider på underdelen krävs nästan ingen kraft alls .
 
C clippan skrev:
Jag har en diskbänk med två lika stora hoar. Om man fyller båda helt med vatten och sedan drar ut propparna samtidigt så rinner det ut i den högra betydligt fortare än i den vänstra.

Jag har provat med en sådan där avloppsrensarpump och det kommer upp lite avlagringar men det är ändå stor skillnad mellan hoarna.

Så jag tror att avloppet till den vänstra hon är igensatt (till viss del i varje fall).

Så jag skulle vilja ta isär hela vattenlåskonstruktionen och göra rent den.

På undersidan så verkar det inte som det finns någon (skruv)koppling som gör att man kan ta loss vattenlåset från hon.
Det ser bara ut som en slät kupa som sitter upptryckt mot hons undersida med en gummipackning emellan.
I hon så verkar det som det finns en (bred)skruv med hål i silen.
Jag antar att det är den som gör att man kan få loss vattenlåset.

Men jag har ingen skruvmejsel som är så bred i klingan så att den räcker över hålet i mitten för att få tag i skruvspåret på båda sidor.

Är det något specialverktyg man behöver för detta? Eller bara en ännu bredare skruvmejsel?
Kom ihåg från när jag installerade en sån sist så var det en bild på ett euro mynt som jag skulle använda 😅 Så ett mynt eller en bred skruvmejsel.
 
Tack för svaren. Jag använde ett stämjärn som var lagom brett. Det är två packningar gentemot själva diskbänken, ca 105 mm i ytterdiameter och 85 mm innerdiameter. En lite grövre på undersidan av svart gummi och en vit, väldigt tunn på ovansidan, ca 1 mm tjock. De tunnare gick sönder båda två när jag lirkade loss sillocken på ovansidan. Var kan man hitta nya packningar?
 
C clippan skrev:
Tack för svaren. Jag använde ett stämjärn som var lagom brett. Det är två packningar gentemot själva diskbänken, ca 105 mm i ytterdiameter och 85 mm innerdiameter. En lite grövre på undersidan av svart gummi och en vit, väldigt tunn på ovansidan, ca 1 mm tjock. De tunnare gick sönder båda två när jag lirkade loss sillocken på ovansidan. Var kan man hitta nya packningar?
Kan finnas på vvs firmor, om man googlar så hittar man t.ex att rörfokus säljer såna
 
Krilleman
Den vita tunna packningen är till för att hålla vattnet kvar i hon, när du tryckt ner korgen och fyller på vatten. Tex för diskning eller blötläggning.

Billigt?
Nja, det går säkert att hitta billigare...
https://www.vvsobadrum.se/reservdelar/diskbankar/contura-concert-tatningssats

Två packningar för diskho, en vit och en svart, samt en metallkomponent på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.