Hej på er vardagshjältar.

Jag har totalt stopp i avloppet (det gulmarkerade) i röret som går ut mot stammen. Vi bor i lgh.

Jag har ett rensband (se bild) men vette fan om det är ok att använda den.

Har ni några tips om hur vi kan lösa det här? Kan jag använda mig av rensbandet eller skadar jag rören då?

Tacksam för svar🙏
 
  • Blått rensband med svart handtag, används för att rensa avlopp. Användaren frågar om det är säkert att använda detta verktyg i deras lägenhetsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avloppsrör under diskbänk med gul markering visar ett igensatt rör där vatten ansamlas. Rensband ligger bredvid samt tyg och plastbehållare närvarande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Då är det stopp i den ståendes stammen som man skymtar straxt innanför skivan.

Kontakta fastighetsskötaren i din BRF, eller ring jouren hos ditt fastighetsbolag du hyr av.

Rör aldrig avloppets stammar själv i en lägenhet.
Går något sönder kan du bli ersättningsskyldig.

Ett stängt avloppsrör i ett skåp bredvid en vit diskmaskin, omgiven av handdukar och rörledningar, med text på bilden som pekar ut "slutet av röret".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
L Linus.H skrev:
Hej på er vardagshjältar.

Jag har totalt stopp i avloppet (det gulmarkerade) i röret som går ut mot stammen. Vi bor i lgh.

Jag har ett rensband (se bild) men vette fan om det är ok att använda den.

Har ni några tips om hur vi kan lösa det här? Kan jag använda mig av rensbandet eller skadar jag rören då?

Tacksam för svar🙏
Gick att lösa med sugpropp. Vajern körde jag in säkert 6 meter utan att få tag i något.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
L Linus.H skrev:
Gick att lösa med sugpropp. Vajern körde jag in säkert 6 meter utan att få tag i något.
Du bör ändå kontakta styrelsen/fastighetsägaren, om än bara för att informera. Om det är ett pågående stopp i stammen som du tillfälligt avhälpt med rensbandet så kan det byggas på igen och du har i värsta fall ett kök översvämmat av grannarnas köksavlopp.

Jag kom hem efter sommarsemestern till en diskbänk som var full ända upp till kanten av avloppsvatten. Det var bara att ringa jouren som kom ut med spolbil och spola bort stoppet i stammen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.