Hej
Jag har en till synes enkel fråga. Hur får jag av termostatvredet (MMA) så att jag kan komma åt stiftet som verkar ha hängt sig? Hittar inga skruvar eller spärrar att pilla med och vrider jag på stora muttern börjar det spruta vatten.
 
  • IMG_0955[1].jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ska inte spruta vatten när du lossar på muttern. Troligtvis är packboxen kass och stiftet åker ut för långt när du lossar. Du behöver släppa trycket och demontera ventilen för att se vad som hänt.
 
Det är alltså muttern som gäller? Förmodligen följer alltså ventilenpaketet med när skruvar på muttern. Jag får testa att stänga av värmen (suck!)
 
Ventilglandret är gängat i ventilhuset med utvändig gänga och den lekande muttern som är gängad i ventilhuset (och som håller termostaten) har invändig gänga - det ser du tydligt på bilden - har inget med varandra att göra.

Vad som kan ha hänt är att packningen i ventilkäglan läcker något men denna läcka bör finnas där oavsett om termostaten sitter på plats eller inte. Det är inte en vattentätt anslutning mellan termostat och ventilhus.
Jag tror att du kan plocka bort termostaten, läckaget blir nog minimalt. Håll en burk under när du lossnar. Om det blir långvarig läcka så återmontera termonstaten och tappa ner radiatorsystemet.
Det kan täta om du motionerar ventilpinnen lite.
 
  • Gilla
pakten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.