Y
har spånskive golv.. längst med ena väggen går ju radiatorrören som täckts med smalare spånskiva... har dragit ur spikarna nu men skivan satt kvar... Så jag blir lite kluven, jag testa att dra i en skruv och försöka knacka upp den men skruven lossnade... glypor finns men vill inte bända för då skadar jag de andra spånskivorna...

drar jag i större skruv så riskerar jag tillslut att dra den rätt i radiator rören, med min otur...


Så, har ni några förslag på hur jag ska få loss denna skiva utan skada allt för mycket?
 
Spånskivan (det är väl en remsa) är väl limmad mot någon regel och det kan sitta rätt så bra. Om den är limmad så blir det nog svårt att få bort den hel. Kommer du åt att såga försiktigt med en sticksåg eller borra? Men borra inte igenom rören, det är kallt ute
 
Y
en remsa ja, typ 22mm hög, 15cm djup och 1meter lång eller nåt sånt...

mjasså så de kan vara limmade dessutom..suck.. jag som är så nyfiken på vad det är för slags rördragning fast nu får det låtas vara tills jag får mod till vildare chansningar..
 
Man limmar nästan alltid golvspån. Iallfall om man vill ha det knarrfritt o.s.v
 
Amatörbyggaren skrev:
Spånskivan (det är väl en remsa) är väl limmad mot någon regel och det kan sitta rätt så bra. Om den är limmad så blir det nog svårt att få bort den hel. Kommer du åt att såga försiktigt med en sticksåg eller borra? Men borra inte igenom rören, det är kallt ute
Undvik sticksåg.
Den lär sticka ut runt 40mm på andra sidan skivan.
Jag har satt sticksågen i ett värmerör. Det blev några svettiga timmar med uppsågat golv i grannrummet...

Använd cirkelsågen, inställd på rätt djup, alternativt kör försiktigt med tigersågen. Det går att såga upp gipsskivor med tigern, utan att skada plastfolien bakom, med lite övning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.