Vitmålat fönstergångjärn på en båge monterad i en karm, med tecken på att ha fastnat utan synlig förklaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Målad fönstergångjärn på vit karm med problem att lyfta ut bågen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
PHej byggahus,

Jag hade tänkt renovera lite fönster, men verkar gå bet redan på att lyfta ut bågen från karmen. Vad jag kan läsa mig till överallt så ska det ”bara” vara att lyfta av gångjärnen, men jag tycker inte det verkar så. Jag kommer ett par millimeter och sen är det typ tvärstopp. Det tar inte i någonstans utan verkar ta stopp i gångjärnet typ. Gångjärnen ser ut som bild. Nån som sitter på det hemliga knepet?
 
Bara att lyfta av säker på att det inte tar emot uppe i karmen annars ta bara en kofot att lätta med
 
Det är nog bara att lyfta mer samtidigt som du vrider fram och tillbaka.
 
Det kan hända att man förbiser något som är i vägen. Till exempel en droppnäsa i överkant på karmen.
Annars ser det ut som om någon tidigare slagit ur sprintarna.
I underkant på gångjärnet sticker det ut en pinne med skalle. Prova försiktigt att slå ned den med en mejsel och en hammare i pilens riktning.
Gångjärn med utstickande tapp markerad med pil, på en fönsterkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rör den sig så kan du slå ner den till bågen lossnar. Säkrast att göra det utifrån med bågen stängd. Annars risk för att tappa den när det släpper.

Vid återmontering knackar du upp sprinten igen.

Mvh Findus

PS.någon Messerschnitzel kommer påpeka att det heter tapp på gångjärn. Jag är inte så petig med exakt rätt ord om ett annat gör att budskapet går fram. Så jag bjuder alla språkpoliser på glädjen att leda alla rätt ;). DS
 
Gamla gångjärn kan sitta hårt, om det inte finns något den tar emot så får du använda en hävarm t.ex kofot (lägg något i mellan så du inte får några märken om det sitter hårt) med fönstret på vid gavel.
Ta hjälp av någon som håller i fönstret för när den kommer så kommer den ofta väldigt snabbt.
Om det är möjligt att slå ut tappan så är det även möjligt att lyfta av gångjärnet, slå ut tappar tillhör historien då det inte är möjligt på nya gångjärn, jag hade lyft av fönstret med hävarm.
 
S Skr skrev:
[bild] [bild] PHej byggahus,

Jag hade tänkt renovera lite fönster, men verkar gå bet redan på att lyfta ut bågen från karmen. Vad jag kan läsa mig till överallt så ska det ”bara” vara att lyfta av gångjärnen, men jag tycker inte det verkar så. Jag kommer ett par millimeter och sen är det typ tvärstopp. Det tar inte i någonstans utan verkar ta stopp i gångjärnet typ. Gångjärnen ser ut som bild. Nån som sitter på det hemliga knepet?
Hyr en enkel fönsterlyft på Hygglo.se så går det jättelätt. De har två olika ....den ena får du styra fönstret själv och den andra håller fast i fönstret hela tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.