Jag har en viktig pump som i nuläge generar ett fellarm till en indikatorlampa och en summer i källaren, allt på 230 V-nivå. Nu vill jag gärna ha det som en larm på min mobil.
Jag är ingen fan av hemautomation och vet inte ens riktigt vad Plejd är.
Finns någon pryl som kan sitta i källaren och omvandla en 230 V signal till en pip på min mobil? Jag kan själv bygga så att 230 V blir 12 V eller 5 V eller något.
 
Har du wifi där? En Shelly 1 eller 1+ med larmet kopplat till impulsingången borde räcka, tillsammans med Shellys egen app.

Jag har en 1PM kopplad till skymningssensorn för att tända andra lampor än den direktkopplade.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
tommib
Det beror på om du vill vara beroende an en molntjänst eller inte. Shelly som föreslås ovan kräver deras molntjänst och fungerande internet hemma.

Vill du ha en helt fristående lösning är det någon form av 4g-modem som gäller. Det finns en rätt vanlig modell som heter GL-09 på Amazon som jag varit lite sugen på i en applikation men inte köpt än, så jag har ingen koll på det. Då behöver du också ett SIM-kort men det finns billiga sådana för IoT-applikationer, t.ex. 1nce. Prislappen för en sådan lösning hamnar i häradet 1500-2000 kr dock. En Shelly är ca 200 kr.
 
Skulle man kunna använda en gammal mobil som laddas via larmsignalen (230 V) och börjar kommunicera med husets wifi?
 
tommib
Det är nog väldigt mycket mer jobb. Kanske finns en app iofs men då ska det ändå vara en smartphone och man ska våga lämna den kontinuerligt på laddning.
 
Jag har svårt för appar. Man vet inte vad dom gör. Vill helst ha dumma lösningar.
 
Tack! Extra SIMkort krävs dock tyvärr.
 
Vill du alltså ha en dum lösning som inte är appberoende och heller inte kräver Simkort?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Tack! Extra SIMkort krävs dock tyvärr.
Det är inbyggt och avgiften till ontech är bara 220kr/år. Klart överkomligt för mig i alla fall.
 
tommib
Det du vill ha, en lösning som inte behöver ett abonnemang, inte är beroende av en molntjänst eller hemautomation och inte är för dyr är väldigt svårt att uppnå.

Den billigaste (i pengar) sett lösningen är en gammal telefon med någon slags app på som kan detektera om laddningen uteblir och då "höra av sig" till din ordinarie telefon via wifi. Problemet med det är att pushnotiser som inte är SMS/telefonsamtal alltid kräver att du går via något API eller någon molntjänst. Du kan inte pusha själv, i så fall måste din telefon på något sätt läsa av den andra telefonen hela tiden och det kommer vara döden för batteriet.

Jag hittade ett företag som heter 1nce som säljer tioåriga abonnemang för M2M/IoT-applikationer. Då kostar det 10 € för ett simkort som är giltigt i tio år och laddat med 500 SMS och 500 Mb data. Det tror jag är en bra deal (men jag har inte provat själv, har inte behovet just nu).

En 4G-larmsändare och ett IoT-SIM är nog den mest driftsäkra och enklaste lösningen. Därefter blir det mer handpåläggning och eget arbete.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
en Teltonika TRB 141 för knappa 1600:- på tex Dustin har ett antal utgångar och ingångar (1 analog som mäter spänning) och kan konfigureras hej vilt och som kan konfigureras på olika sätt som att skicka mail och att skicka SMS vid olika händelser. den är inte beroende av någon molntjänst alls.

kräver en SIM-kort och någon IoT-abonnemang så kanske det handlar om några hundringar per år.

Teltonika TRB 141 har bara SIM-kort som kommunikationsväg och kan inte ansluta mot Wlan eller nätverksanslutning.

TRB245 har också ingångar - kan köra RS232 - LAN-anslutning och 4G men är förstås tuselapp dyrare.

det fins många varianter av Teltonika och inte alltid så lätt att läsa ut vad de kan om man inte dyker ned på på produktens dokumentation (finns att ladda ned hos dustin).

till skillnad från många noname kineser så är Teltonika en hyffsad seriös tillverkare som funnits länge och håller mjukvara uppdaterad under lång tid¹ och används på många ställen inom industrin.

¹ är baserad på OpenWRT på linux OS)
 
Redigerat:
X xxargs skrev:
en Teltonika TRB 141 för knappa 1600:- på tex Dustin har ett antal utgångar och ingångar (1 analog som mäter spänning) och kan konfigureras hej vilt och som kan konfigureras på olika sätt som att skicka mail och att skicka SMS vid olika händelser. den är inte beroende av någon molntjänst alls.

kräver en SIM-kort och någon IoT-abonnemang så kanske det handlar om några hundringar per år.

Teltonika TRB 141 har bara SIM-kort som kommunikationsväg och kan inte ansluta mot Wlan eller nätverksanslutning.

TRB245 har också ingångar - kan köra RS232 - LAN-anslutning och 4G men är förstås tuselapp dyrare.

det fins många varianter av Teltonika och inte alltid så lätt att läsa ut vad de kan om man inte dyker ned på på produktens dokumentation (finns att ladda ned hos dustin).

till skillnad från många noname kineser så är Teltonika en hyffsad seriös tillverkare som funnits länge och håller mjukvara uppdaterad under lång tid¹ och används på många ställen inom industrin.

¹ är baserad på OpenWRT på linux OS)
Ontech är en svensk tillverkare som funnits i många år (ifall nån råkade tro att de avsågs med "nonsme kineser").
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.