Hej!

Jag har precis flyttat in i ett hus, och kopplingen till handfatet blir inte tätt…
Det läcker från det markerade stället, alltså uppåt…
Det känns som ett lätt problem… Är det ”bara” att byta klämringen? Isf, hur för jag bort den på lättast sätt?

• Hand håller i slangkoppling under handfat, rött markerat område där det läcker. Fråga om byte av klämring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller i en läckande rörkoppling under ett handfat, diskuterar behovet av att byta klämring för att åtgärda problemet.
    Skapa konto
  • Vattenrör och kopplingar under ett handfat med synligt läckage vid klämringen.
    Skapa konto
Gissar att du ska sätta dem där locken (är det lock?) sitter idag. Är du säker på att dessa är koniska och inte slätända? Har blandaren suttit där innan eller har blandaren tidigare suttit på en annan plats?

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vad är histrien här. Det har väl knappast läckt innan du köpte?`har du bytt blandare?

Det man kan fundera över är som sagt om konan kommer från rätt koppling. Det finns ett par olika icke kompatibla fabrikat av klämringskopplingar.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Vad är histrien här. Det har väl knappast läckt innan du köpte?`har du bytt blandare?

Det man kan fundera över är som sagt om konan kommer från rätt koppling. Det finns ett par olika icke kompatibla fabrikat av klämringskopplingar.
Det är ett dubbelhandfat, så det är endast en av dem som är inkopplade…
Om det är koniskt eller slätända har jag ingen aning om… Är en total nybörjare på detta… Hur ser jag detta och hur ser jag fabrikat osv?

A antonflygare skrev:
Om det är koniskt eller slätända har jag ingen aning om…
Stäng av vattnet och ta bort propparna och kolla. Lägg ut en bild här om du behöver tips.

• Gilla
S0MMER
  • Laddar…
S0MMER S0MMER skrev:
Gissar att du ska sätta dem där locken (är det lock?) sitter idag. Är du säker på att dessa är koniska och inte slätända? Har blandaren suttit där innan eller har blandaren tidigare suttit på en annan plats?
Även att om det tidigare suttit en annan blandare där så kanske den satt med lekande mutter och packning mot en slätände och då går det ej att sätta i en klämring där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.