Hej vildsvinen gräver upp min trädgård och ängarna runt vårt hus, buskar och träd förstörs. De gräver upp stora stenar, som jag av egen kraft inte kan lyfta bort, gräsmattan är uppplöjd. Hur får man hjälp med detta?
 
  • Uppgrävd trädgård med söndrig gräsmatta och buskar. Stora stenar uppgrävda av vildsvin ligger utspridda och en trädgårdsstolpe har vält omkull.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppgrävd mark i trädgård med buskar i bakgrunden, orsakad av vildsvin. Gräsmattan är uppplöjd och jorden är synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppgrävd gräsmatta och stenar i en trädgård, omgiven av gröna buskar och träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
Anneli Wirdby och 3 till
  • Laddar…
Kontakta jägare som skjuter dem. Det är enda utvägen.
 
  • Gilla
galento och 8 till
  • Laddar…
B bossel51 skrev:
Hej vildsvinen gräver upp min trädgård och ängarna runt vårt hus, buskar och träd förstörs. De gräver upp stora stenar, som jag av egen kraft inte kan lyfta bort, gräsmattan är uppplöjd. Hur får man hjälp med detta?
Elstängsel har vi funnit funkar på vildsvinen här. Vanliga staket kan dom forcera, om dom är motiverade (tex om det finsn fallfrukt eller ngt på andra sidan). Men just elstängsel verkar dom inte gilla
 
  • Gilla
Ankmamma och 10 till
  • Laddar…
En tidigare granne satte 45x45 stolpar på plint med liggande 45x45 och så eltrådar utanpå detta. Verkade fungera fint.
 
  • Gilla
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
En tidigare granne satte 45x45 stolpar på plint med liggande 45x45 och så eltrådar utanpå detta. Verkade fungera fint.
Tror inte du behöver liggande 45 or som staket, eltråd bara verkar funka fint, iaf för oss och våra grannar. Vi har haft en rejäl vildsvinsinvasion för 1-2 år sen, men elstaketen har hållit dom borta från trädgårdarna nu.
 
  • Gilla
calle12_3 och 4 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Tror inte du behöver liggande 45 or som staket, eltråd bara verkar funka fint, iaf för oss och våra grannar. Vi har haft en rejäl vildsvinsinvasion för 1-2 år sen, men elstaketen har hållit dom borta från trädgårdarna nu.
En kompis har sett vildsvin satsa fullt och braka igenom elstängsel när de verkligen är motiverade.
 
  • Wow
  • Gilla
Alti och 3 till
  • Laddar…
Här i forumet har det berättats om en sugga som lade sig på eltrådarna så att kultingarna skulle kunna springa över hennes rygg. De verkar ibland kunna vara extremt motiverade.
 
  • Wow
  • Haha
Alti och 4 till
  • Laddar…
kanske inte så ok men gift i maten
 
  • Arg
  • Gilla
john.h och 8 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
En kompis har sett vildsvin satsa fullt och braka igenom elstängsel när de verkligen är motiverade.
Kan säkert hända: Men då är det nog antingen för att dom vet/känner att det finns gott om mat på andra sidan eller är jagade eller dylikt...Men dom kan braka igenom ett vanligt stängsel/staket också
 
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
Nissens
B bossel51 skrev:
Hej vildsvinen gräver upp min trädgård och ängarna runt vårt hus, buskar och träd förstörs. De gräver upp stora stenar, som jag av egen kraft inte kan lyfta bort, gräsmattan är uppplöjd. Hur får man hjälp med detta?
Elstängsel är det mest effektiva. I väntan på det kan du sätta ut timerstyrda radioapparater med P1 på. De gillar inte människoröster. Det behöver inte vara speciellt hög volym.
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 9 till
  • Laddar…
Nissens
mexitegel mexitegel skrev:
Kontakta jägare som skjuter dem. Det är enda utvägen.
Jag är jägare och kan dementera det. Vildsvin är svårjagade, och det kan komma nya efter hand.
 
Redigerat:
  • Gilla
calle12_3 och 5 till
  • Laddar…
Elstängsel Får dom en smäll på trynet så AJAJ de mins dom.
Jakt OK. Men om suggan kommer med 6-10 kulingar Då får du jaga LÄNGE
Skjuter ju inte suggan för kultingar. Då blir de fort många fler.
 
Nissens
T Trollskidan skrev:
Elstängsel Får dom en smäll på trynet så AJAJ de mins dom.
Jakt OK. Men om suggan kommer med 6-10 kulingar Då får du jaga LÄNGE
Skjuter ju inte suggan för kultingar. Då blir de fort många fler.
Grejen är att även om det inte är kultingar med så är det väldigt svårt att skjuta bort dom. Skjuter du en gris så kan de övriga vara borta i flera veckor. Och du vet inte när de kommer nästa gång. Dessutom verkar de bli försiktigare.

Vildsvin är kloka djur, de är smartare än tex hundar.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
EvertL och 6 till
  • Laddar…
G
Nissens Nissens skrev:
Elstängsel är det mest effektiva. I väntan på det kan du sätta ut timerstyrda radioapparater med P1 på. De gillar inte människoröster. Det behöver inte vara speciellt hög volym.
P1 kultur kan garanterat driva bort svinen, fy fan vilken smörja som ingen klarar av.

Annars är det nog elstängsel eller ond bråd död som är effektivast.
 
  • Haha
  • Gilla
Edvert och 13 till
  • Laddar…
30-06 hjäper garanterat.
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.