Hej!
Jag ska byta kök i en 50-talslägenhet och vill få tillbaka funkis-känslan men billigt.
Så min fråga är: hur får jag funkis med Ikea-stommar? Finns ju massor med olika leverantörer av luckor, vilken kommer närmast 50-tal? Eller ska jag bara gilla läget och köpa från ex vis Funkiskök?
Bästa hälsningar,
Kent
Jag ska byta kök i en 50-talslägenhet och vill få tillbaka funkis-känslan men billigt.
Så min fråga är: hur får jag funkis med Ikea-stommar? Finns ju massor med olika leverantörer av luckor, vilken kommer närmast 50-tal? Eller ska jag bara gilla läget och köpa från ex vis Funkiskök?
Bästa hälsningar,
Kent
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 591 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 591 inlägg
Det vanligaste med Ikea-kök och andra lågpriskök är nog att man sätter täckskivor, lister eller liknande mellan skåpstommarna så att det blir ett täckt mellanrum mellan stommarna. Sen är det personligt om det blir tillräckligt mycket funkiskänsla, det innebär ju t.ex. att det inte blir något mellanrum ovanför/under lådor som det är i kök från 50-talet.
Här är ett exempel på hur det kan se med den typen av enkel funkisinspiration:
Här är det ju mer som det såg ut kring mitten av 1900-talet:
Här är ett exempel på hur det kan se med den typen av enkel funkisinspiration:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är det ju mer som det såg ut kring mitten av 1900-talet:
Jag har byggt ett kök med ikeastommar och med luckor mm från järfällakök. Mycket nöjd.
Kan varmt rekommendera att besöka deras showroom om du vill klämma lite först.
Visst kommer man aldrig kunna lura nån purist men det ger ändå rätt karaktär till ett retro-hem.
Mycket sitter i detaljerna och inte bara luckor. Vi satsade även på handtagen med plastbrickor, de synliga gångjärnen. Virrvarr-skiva på galva köket, rostfritt med uppvik på den andra halvan. Vitt 15x15 kakel med mörk fog.
Kan varmt rekommendera att besöka deras showroom om du vill klämma lite först.
Visst kommer man aldrig kunna lura nån purist men det ger ändå rätt karaktär till ett retro-hem.
Mycket sitter i detaljerna och inte bara luckor. Vi satsade även på handtagen med plastbrickor, de synliga gångjärnen. Virrvarr-skiva på galva köket, rostfritt med uppvik på den andra halvan. Vitt 15x15 kakel med mörk fog.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 591 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 591 inlägg