Status
Tråden går ej att kommentera.
Hej

Har tagit bort allt gips i köket. Elektriker kommer på fredag och ska dra fram ny el till några uttag och några vitvaror.

Kan/bör jag förbereda på något sätta för elektrikern för att hålla nere kostnaden? Får man t.ex. dra fram plaströr (vp-rör?) själv? Borra i reglar så att det blir lättare att dra rören?
 
Redigerat av moderator:
Du får inte formellt dra rör själv. Borra hål får du förstås göra. Men det är nog dumt att göra något alls innan du pratat med elektrikern om det. Om du vill göra något själv är det bäst att först komma överens om vad du ska göra, annars blir det lätt fel och merarbete för dig och/eller elektrikern.
 
  • Gilla
Müssli och 3 till
  • Laddar…
f91jsw skrev:
Du får inte formellt dra rör själv.
Det där har jag undrat över. Så länge ingenting är kopplat till centralen så måste man ju få dra rör kors och tvärs i hela huset om man så vill? Är det elektrikern som gör fel som drar i och/eller kopplar in trådarna i rören eller blir man retroaktivt skyldig till att ha utfört en elinstallation när han gör det?

Jag håller dock helt med om att man skall prata med dem först. Vissa vill inte att man gör något, andra är mer avslappnade.
 
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
Det står ungefär så här, om det är avsett att användas i en elinstallation så får du inte, men är avsikten tex. ett datanät så är samma rörläggning ok.
Det är vad det du gör är tänkt att användas till som är den springande punkten, om sedan elektrikern vill använda dom "rör" du lagt är upp till honom men det är en lite annan fråga.
 
Det ligger som sagt på formaliaplanet.

Men att dra rör som är avsedda att ingå i en elinstallation är ett behörighetpliktigt arbete. Rören är en del av isolationen, så man kan säga att det är en halv elkabel. De trådar som sedan dras i rören har inte tillräcklig isolation för att få dras fritt, de måste skyddas av rör/slang.
 
Att dra rören är ett behörighetskrävande arbete, det spelar ingen roll om de inte är inkopplade. Någon kan få för sig annat i framtiden eller liknande.

Oavsett vad du ska göra i förväg så kom överens om detta med din elektriker först.
 
Jag vet att rördragningen är behörighetskrävande, även om jag tycker det är störtlöjligt och skiter i det. Men vad är det egentligen för fel man som lekman skulle kunna göra? Dra rören i loopar så det blir omöjligt att dra FK?
 
falkn skrev:
Att dra rören är ett behörighetskrävande arbete, det spelar ingen roll om de inte är inkopplade. Någon kan få för sig annat i framtiden eller liknande.

Oavsett vad du ska göra i förväg så kom överens om detta med din elektriker först.
Så du menar att slangen jag lagt under vardags rums golvet där det går högtalar kabel skulle jag egentligen inte fått dragit utifall det kommer en elektriker och drar kabel i samma rör som använda till tex ett 230v uttag ? Lär vara helt fritt att dra slang bäst jag vill i huset så men sen om inte elekrikern vill använda det då är man blåst.
 
  • Gilla
Lobbe och 1 till
  • Laddar…
Detta är också behörighetskrävande:

jordgubbslandet-klart_9210689.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
oscarwww och 16 till
  • Laddar…
Ja dom bör ju vara jordad :)
 
  • Gilla
Fixfia och 6 till
  • Laddar…
smurfen72 skrev:
Så du menar att slangen jag lagt under vardags rums golvet där det går högtalar kabel skulle jag egentligen inte fått dragit utifall det kommer en elektriker och drar kabel i samma rör som använda till tex ett 230v uttag ? Lär vara helt fritt att dra slang bäst jag vill i huset så men sen om inte elekrikern vill använda det då är man blåst.
Det är i princip korrekt, ja.
 
scim skrev:
Jag vet att rördragningen är behörighetskrävande, även om jag tycker det är störtlöjligt och skiter i det. Men vad är det egentligen för fel man som lekman skulle kunna göra? Dra rören i loopar så det blir omöjligt att dra FK?
Rören är en del av skyddsbarriären. Det fel du skulle kunna göra är att fuska med den skyddsbarriären så att elanläggningen kan bli farlig. Det kan i värsta fall leda till ond, bråd död.
 
Fredrik Sjödin skrev:
Det är i princip korrekt, ja.
Det tror jag inte på visa vart det står att man inte får använda korrugerad slang till annat än starkström av den anledningen att det kan komma en elektriker och dra starkström i slangen och om elektrikern drar kabel i en slang förlagd av mig tänkt till annat ändamål bör det vara elektrikern som gör fel.
 
smurfen72 jag vet inte om du skämtar eller är allvarlig men dom slangar som du lagt för högtalarna är helt ok. OM sedan någon elektriker drar ur dina högtalar ledningar så var ju slangarna då dom lades inte avsedda för starkström.
OCH det största "problemet" när folk drar sina rör själva är att dom inte drar dom som dom borde utan skapar en massa merarbete när man ska koppla ihop allt. När man drar rören måste man veta hur all tråd ska dras och därmed hur allt ska kopplas. Det kan räcka med att ett rör saknas eller ligger till fel ställe för att hela förtjänsten ska vara borta.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Livet är lyckligtvis alltför komplicerat och variationsrikt för att det ska gå att sammanfatta i tio tumregler eller ens i hyllmetrar av lagböcker.

Jag rekommenderar det här utdraget ur en av mina favoritböcker, Makt som hobby av Tönis Tönisson, som svar på hur TS bör agera i den här frågan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.