Hej! Har planerat att bygga ett förråd från Palmako ( https://www.bygghemma.se/tradgard-o...orradsbod/forrad-palmako-kalle-66-m2/p-732280 )

Grunden är betongplattor på mark, och målet är att använda dessa som golv invändigt istället för det medföljande golvet. Problemet är nu att dessa inte ligger helt i våg, utan har en lutning om ca 1cm/m. Kan jag bygga förrådet direkt på plattorna eller behöver jag göra något med underlaget? Ska jag bygga det på plintar ovanför? Eller grunda med impregnerade syllar som jag sliper ner för att få ovansidan i våg? Vilket är det bästa sättet?

Palmako rekommenderar att man får upp förrådet 5cm, så att få upp det på 45mm syllar kanske hade varit att föredra för att få bort det från den värsta fukten om det kommer hellregn?
 
M maximm skrev:
Eller grunda med impregnerade syllar som jag sliper ner för att få ovansidan i våg? Vilket är det bästa sättet?
Det tycker jag låter som det bästa och enklaste sättet!
Hyvla ner t.ex. 95x95 mm tryckimpregnerat på undersidan så de ligger plan och vågrätt.
Skruva fast boden i detta, så blir det lite tyngd nertill också, så inte boden blåser omkull i nästa storm.
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Det gör väl inget att förrådet lutar, så länge det står plant?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det gör väl inget att förrådet lutar, så länge det står plant?
Tja, dörrar skall gå att öppna och stänga...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.