Vi köpte en ny ytterdörr i fjol, en Diplomat. I sommar har dörren börjat råma. Inte gnissla, knarra eller gnälla, den råmar som en ko. Detta har dessutom bekräftats av en expert, dvs en flicka i femårsåldern.

Jag har oljat in gångjärnen, hakat av dörren och fettat in gångjärnen, sprutat in WD40 i omgångar, men det hjälper inte. Strax innan dörren går igen så hörs fortfarande ett råmande läte.

Dörren sitter under ett utskjutande takparti mot norr, så den är inte utsatt för särskilt mycket sol eller regn, däremot har det hänt att ungarna har lämnat den öppen blåsiga dagar så att den kastats upp mer än jag tror är nyttigt. Det är dock inga problem att stänga den, bortsett från detta infernaliska missljud.

Nån som har nån idé på åtgärd?
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Stäng in kon? ;)

Hmm, har du försökt att kolla vilken del som orsakar ljudet?
 
Gångjärnen har du ju redan smort så då borde du leta efter ytor som glider mot varandra. Kolla luften runt om. Om gångjärnen fått en knäck när dörren blåst upp så kan det vara för mycket luft på gångjärnssidan. Knäck tillbaka med en gångjärsknäckare. Nästa gång det händer... byt gångjärn.

Troligen sitter det standard ASSA 110 gångjärn i dörren. Eller så sitter det någon slags ställbara gångjärn. Om så kan montören ha ställt upp dörren lite vid montaget. Efter ett tag kan det hända att dörren då sjunker på grund av att tappen drar med sig ställskruven. Då skrapar tröskeln i.
Ställ upp lite igen. Sjunker den på nytt... Skit i att det är menat att vara tappbärande och sätt dit slitbrickor så kommer det inte att hända igen.

mvh Findus
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
MissAnpassad: Jag har försökt, men lågfrekventa ljud är besvärliga att lokalisera...

findus42: Jag ska kolla den saken imorgon, tack för tipset!
 
nikasp
I mitt fall var det tappen till bakkantssäkringen i gångjärnet som gled mot hålkanten. Fixen var samma som ovan, att justera upp gångjärnen någon mm med en insexnyckel.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
Ah, nu förstår jag Findus idé.
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
Testa att smörja listerna med silikonfett/silikonspray och se om problemet försvinner, lister kan ge ifrån sig väldigt konstiga ljud framförallt i värmen på sommaren.
Kan du inte spela in ljudet och lägga upp då jag är nyfiken på en dörr som låter som en ko.
 
Redigerat:
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
M
Ser framför mig hur dörren låter "Muuuuuuu" varje gång, jättekul! 😂😂
 
Felet är att dörren inte sitter rakt. Mät på gångjärnssidan med ett 60 cm vattenpass, uppe, i mitten och uppe. Helt garanterat sitter övre gångjärnet snett, vilket skapar en brytning, innan dörren går igen.
 
Hur gick det här? Lyckades du bli av med kon?
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.