hjälp!!

Köpte en dyr duschblandare på k-rauta...
Blandaren är 150cc men det satt på ”breddare” så att den blir 160cc!

Mina rör är 150cc!!

Någon som sett sådana anslutningar tidigare?
Är det möjligt att byta ut dom så jag kan få det att passa till min anläggning!?
 
  • Ny duschblandare med breddare för 160cc anslutning, omgiven av plast och en instruktionslapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny duschblandare med bredare anslutningsadaptrar ligger på plastemballage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Totte_S
Excenterkopplingarna borde gå att ta bort.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
J Jocu skrev:
hjälp!!

Köpte en dyr duschblandare på k-rauta...
Blandaren är 150cc men det satt på ”breddare” så att den blir 160cc!

Mina rör är 150cc!!

Någon som sett sådana anslutningar tidigare?
Är det möjligt att byta ut dom så jag kan få det att passa till min anläggning!?

Lyckades få av ena!!
Finns det någon ”mutter” man kan köpa som kommer passa!?
 
  • Demontage av blandarkomponent med avtagen mutter och kopparfärgade delar på plastförpackning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vred sönder den andra tyvärr, dom sitter som satan...
Är det felgängat på båda kopplingarna?
Får ta med tång eller ngt..
 
Totte_S Totte_S skrev:
Excenterkopplingarna borde gå att ta bort.
Vet du vilket håll jag ska skruva åt för att få loss dem båda!?
Den jag fick loss va ”felgängad” är den andra oxå det då
Borde ju va så!!
 
Vatten är ett elände, det finns så mycket olika kopplingar att man får ont i huvudet. Men båda lär vara likadant gängade iaf. När du fått loss kopplingarna går du till bygghandeln och ber att få likadana raka istället.

När du sen kommer hem och märker att det ändå inte passar tar du en djup suck och tar ett varv till. I slutänden bör du ha en koppling med lekande mutter på ena sidan och hangänga (f’låt, utanpåliggande gänga) på andra sidan. I samma dimension.

Jag har aldrig lyckats få rätt VVS-prylar på första försöket...:geek:
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vatten är ett elände, det finns så mycket olika kopplingar att man får ont i huvudet. Men båda lär vara likadant gängade iaf. När du fått loss kopplingarna går du till bygghandeln och ber att få likadana raka istället.

När du sen kommer hem och märker att det ändå inte passar tar du en djup suck och tar ett varv till. I slutänden bör du ha en koppling med lekande mutter på ena sidan och hangänga (f’låt, utanpåliggande gänga) på andra sidan. I samma dimension.

Jag har aldrig lyckats få rätt VVS-prylar på första försöket...:geek:

Vet inte hur många vändor jag gjort till både biltema bauhaus hornbasch för att få ihop alla kopplingar, rörmokaren ville ej göra jobbet då jag redan köpt wc-stol, blandare osv... blev väl för lite att fakturera...

Håller med dig, det är en djungel
 
Krilleman
J Jocu skrev:
Håller med dig, det är en djungel
Nja, inte något jag håller med om... Det är ganska enkelt! :p ;)

Min fråga blir ju varför du köpte en 160cc blandare och ett 160cc blandarfäste om dina rör kommer ut på 150cc? :thinking:
 
Det är en 150cc blandare samt 150cc fäste och rören kommer ut 150cc

Dock var det påmonterat från fabrik distanser så att man kunde använda blandaren även till 160cc...
Dock går den ej att använda till 150cc utan kopplingarna!?
 
  • Kromad 150cc duschblandare och fäste med synliga röranslutningar och distanser för 160cc installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ju det jag säger, det passar aldrig på första försöket. Sätt dit plåten och kolla vad du ska ha för gänga mot väggen (utanpåliggande eller invändig, förmodligen det senare) och storlek på den. Sen kollar du vad du ska ha mot blandaren (utanpåliggande) och mått. Och så glömmer du inte att du måste ha en lekande mutter i ena änden för att det faktiskt ska gå att dra fast också.
 
Är det samma tillverkare? Ska det passa?
Med de excenterkopplingar du har på blandaren måste det sitta lekande mutter på blandarfästet.
Brukar inte excenterkopplingar vara vridbara, bara att vrida dem till rätt avstånd?
 
Fotografen Fotografen skrev:
Är det samma tillverkare? Ska det passa?
Med de excenterkopplingar du har på blandaren måste det sitta lekande mutter på blandarfästet.
Brukar inte excenterkopplingar vara vridbara, bara att vrida dem till rätt avstånd?
Japp fast det sitter ju inga längre på blandaren, så behöver ngt fingängat att skruva in där som sen kopplas till väggplattan!

De ”böjda” kopplingarna har jag tagit bort då inte ser bra ut när väggplatta o blandare ej hamnar i liv!!
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är ju det jag säger, det passar aldrig på första försöket. Sätt dit plåten och kolla vad du ska ha för gänga mot väggen (utanpåliggande eller invändig, förmodligen det senare) och storlek på den. Sen kollar du vad du ska ha mot blandaren (utanpåliggande) och mått. Och så glömmer du inte att du måste ha en lekande mutter i ena änden för att det faktiskt ska gå att dra fast också.
Ja precis!
Det är inget de vanliga bygghandlarna har tyvärr så nu är jag vidareskickad till en grossist som har mkt kunskap om bla grohe! Så dom kanske lyckas att beställa rätt delar!
Dom har dock stängt på helgen...
 
Löst
Va på hornbasch o dom hade inget som passade... men han va kanal rörmokare som tipsade om en grossist som även säljer till privatpersoner!

Ännu mer tur va att dom just idag hade extraöppet annars mån-fre!

Dom hade 1st liggandes på hyllan då det va special!
Backa vvs om ni är i Gbg trakten o har problem!!
 
  • Hand håller en kromad väggmonterad blandararmatur för VVS, nyköpt och inplastad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Snajdigt!(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.