Måste få bort ett element i ett badrum som ska kaklas om, men jag får inte tät på den här avstängningsventilen som sitter i ena änden av elementet.
Enda sättet att få det tätt är att skruva på locket igen, som tur är :)
Finns det nya stryp-insatser att köpa? antar att den som sitter i är rostig och inte tätar.
Jag bor i ett 5 våningshus så hade gärna sluppit att stänga av allt vatten och tömma hela 5 våningar på vatten eftersom jag bor längst ner :/

bild(7).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
En klassiker att inte skruven är tät, utan det är locket som tätar.

Bor du i bostadsrätt tror jag inte du själv är ägare till radiatorerna. Dom tillhör föreningen! Men det kan variera
 
Japp bostadsrätt, men dom är hur snåla som helst och det skulle ta flera månader innan dom tar ett beslut om dom ska stå för det :/
 
Det finns inga nya insatser att köpa, man byter den helt enkelt, dvs hela ventilen, ingen svårt jobb för en montör.
 
Om det finns tillräckligt med utrymme skulle det kunna gå att frysa röret så att en tömning inte behöver göras vid bytet. En duktig rörmockare fixar sånt utan några större svårigheter.
 
Krilleman
Varför måste byta retur-ventilen?

Om locket tätar så kan du ju lägga en trasa under när du tar bort/sätter tillbaka radiatorn. Måla på lite mera färg på locket efter allt är klart så kan du ju glömma det hela sen!
 
Ja jag funderar på att stänga ventilen så gott det går, borde dämpa flödet såpass att jag kan skruva på en blindplugg på röret där elementet satt och sedan på med locket så bordet det bli tätt. Ska köpa en handdukstork istället för det där fula 50-tals elementet.
 
Krilleman
Hur tänkte du göra med termostaten?

Eller passare den bra i höjd med den tilltänkta handdukstorken?
 
Kommer ju blindplugga båda ställena och sedan kakla rummet, sen när det är dax att få dit handukstorken får jag väl ta dit en röris som drar rör till rätt ställe och då måste han nog stänga av husets elementförsörjning så han kan ta bort termostaten för den kommer ju inte se så vacker ut med det nya.
 
Nån som vet vad det kan va för dimension på muttern till elementet?
 
Krilleman
Hade inget skjutmått hemma men en 17-nyckel passade precis runt röret. Stort tack ! Ska köpa en sån koppling imorgon och testa.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.