Jag har fått oönskad ommålning utomhus av mina otroligt vackra spröjsade fönster med vågigt glas, med färg vars innehåll jag inte känner. Det är en släkting, som gjort det med gott uppsåt, men som sagt, utan att fråga mig!

Det är många bekymmer som ni kan förstå.

Nu är det så att maskeringstejp sitter kvar på allt och åtgärd får vänta till våren. (det är inte ngn blå tejp)

HUR ska jag göra?

Rakbladsvarianten, funkar den på gammalt glas (vågigt)? Kan den skada?

Olja?

Annan kemisk variant? Som kanske påverkar glaset?

Eller (kom jag precis själv på ) be målaren kontakta tillverkaren av tejpen, få deras rekommendationer om dels hur man SKA göra (instruktionerna/bruksanvisningen) men även deras rekommendationer på vad man ska göra när denna situation uppstått. Men det känns också svårt eftersom målaren är släkt…

Svara helst inte på relationsproblematiken, för det ger mig ingen hjälp
 
Rakbladsskrapa fungerar säkert till 98%. Sedan kan du tvätta med lacknafta. OM det sitter riktigt hårt, så fungerar förtunning (Thinner kallas inte det längre för att lura ungdommar som vill sniffa thinner). Förtunning tar garanterat limmet, men det kan kanske finnas risk att det även löser upp färgen lite (jag vet inte). Glaset är ingen risk.

När det gäller rakbladet så är det heller ingen risk för glaset, så länge du inte repar med hörnet på rakbladet. Det kan vara frestande om något sitter riktigt hårt och bladet börjar bli slött. Men byt blad då istället.

Och vad du gör så använd aldrig "hushållssvamp" på glas.
 
R
Skulle råda dig att ta bort det fortast möjligt för ju mer uv ljus tejpen får desto mer jobb o få bort den..
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Tomture61
Vanlig beige tejp som sitter utomhus har efter en kort tid förmågan att vulanisera fast mot underlaget , limmet på den klistriga sidan fastnar och blir hård . Nästan omöjlig att få bort . Är ytan målad sedan tidigare är det svårt att fixa snyggt .
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Färghandeln och billackerare har ett medel (typ avfettning) som tar bort klister mm från reklam, etiketter mm. Först skrapa tejpen, sedan torka bort!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.