Vi har köpt ett radhus byggt 2008 med ett Marbodalkök. Vi skall byta diskmaskin. När jag nu skulle ta bort den gamla ser jag att sockeln är "hel" under skåpen och diskmaskinen. Den ser ut att sitta fast i vad jag förstår är clips. Se bilder. Hur får jag bort sockeln? Har tagit i rätt mycket men törs inte ta i mer så att jag inte förstör något. Är det bara att bruka mer våld eller behöver jag någon speciell teknik för att ta bort sockeln?

Har frågat Marbodal men de känner inte igen "clipset" på bilden..
 
  • Köksockel med okända fästclips under skåp, synligt vid demontering av en gammal diskmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en köksskåpsockel som sitter fast med ett okänt klips.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
richardtenggren
  • Gilla
Mikael Sundström och 1 till
  • Laddar…
Om du lyser in på översidan och ett ben finns där, så är det nog en klämdetalj som klämmer runt benet. Prova även med att om det går att vrida blecket i sidled, kan vara någon låsanordning. Troligtvis är det rätt hårt att dra ut sockeln. IKEA har lika i plast och då går det lättare att få bort sockeln.
 
  • Gilla
Mikael Sundström
  • Laddar…
Dendär flärpen är hopplös, tror tanken är att du ska dra den nedåt och sedan utåt.
 
  • Gilla
Mikael Sundström
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Dendär flärpen är hopplös, tror tanken är att du ska dra den nedåt och sedan utåt.
Verkar vettigt och kanske hakar fast i skåpet. Ser något annat med. Inget vattenskydd under diskmaskinen, ska var det för indikera läcka, då kommer vattnet ut på framsidan, numera ett försäkringstillägg.
 
  • Gilla
Mikael Sundström
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.