Hej, jag har en trekammarbrunn med lock av hårdplast. Det luktar ofta illa och jag tror det behövs bättre tätning mellan locket och brunnen. Hur ordnar jag det smidigast, när locket behöver tas bort en gång om året vid tömning?
 
Problemet är antagligen att den biologiska nedbrytningen inte kommit igång, då luktar det illa.
Ett gammalt djungeltrick är att lägga i en död höna i 3-kammarbrunnen, då får du den rätta bakteriefloran.
 
  • Gilla
  • Wow
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Hur ser avluftningen ut idag? Ironiskt nog kan det vara så att de är för dålig ventilation
 
A Alexn72 skrev:
Hur ser avluftningen ut idag? Ironiskt nog kan det vara så att de är för dålig ventilation
Jag har fått tipset att täta mellan locket och brunnen, så det är gärna det jag vill ha tips om. Hur gör man en effektiv tätning, som samtidigt enkelt måste tas bort en gång om året när man skall tömma brunnen?
 
P peter grunditz skrev:
Jag har fått tipset att täta mellan locket och brunnen, så det är gärna det jag vill ha tips om. Hur gör man en effektiv tätning, som samtidigt enkelt måste tas bort en gång om året när man skall tömma brunnen?
Trodde du ville ha bort lukten
Och tätar man då så förvärrar du problemet
 
  • Gilla
Sthlm_ och 3 till
  • Laddar…
Ventilation
Schematisk illustration av ett ventilationssystem med fläktar, kanaler och utblås.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Trodde du ville ha bort lukten
Och tätar man då så förvärrar du problemet
Om du tätar är det risk för anaerob (syrefri) nedbrytning, som bildar metan och diverse otrevliga lukter.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ett gammalt djungeltrick är att lägga i en död höna i 3-kammarbrunnen, då får du den rätta bakteriefloran.
I Östergötland är det gamla tricket lite färsk hästskit och en slatt blod.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Trekammarbrunn arbetar till stor den anaerobiskt (syrefattigt/syrefritt) och har ingen förutsättning att arbeta doftfritt då är en massa bakterier som trivs i den syrefattiga miljön och dessvärre ger många av dem allt annat än angenäma dofter.

Som redan sagt bakteriefloran kanske inte är sund och det är dominans av 'fel' bakterier och det genereras mer illaluktande dofter.

be att få en hink eller två slam av någon grannes 3-kammarbrunn som inte luktar allt för illa och den vägen 'ympa' bakterieflora i din brunn - eller som redan skrivet lägga något självdött som har fått mognat till lite men skall ha sina tarmar kvar eftersom en del av bakterierna som kan minska på stanken kommer därifrån...

Det kan också finnas ympningsbakterier att köpa hos de som säljer avloppsutrustning och minireningsverk då även minireningsverk kan behöva hjälp på traven för att komma igång.

Idag vet jag inte om man kan be om några hinkar slam från kommunens reningsverk eftersom avlopp nu klassas som riskavfall och kanske inte får lämna ut något längre.

---

Minireningsverket jag har (5-kammare) med luftpump och flockmedel (det är ett krav för fastigheten) som arbetar med aktiv slam, så luktar det nästan inget alls och det som luktar med avtagen lock kan närmast beskrivas som lite starkare stenkällar-doft/jord. luftningen och att det pumpas runt med aktiv slam-teknik är viktigt för med syresättning i rätt steg/kammare att få ned de oönskade dofterna. Men inte alla minireningsverk är designade på det sättet och kan lukta rätt mycket även dem.

3-kammarbrun har inte potential att arbeta luktfritt då det fins inget alls som syresätter eller omsätter slammet och vattnet i brunnen utan dess primära uppgift är att separera slam och vatten så att slammängden i vattnet mot infiltreringen hålls låg så att dessa inte täpps igen i förtid.
 
  • Gilla
sarsag
  • Laddar…
F fribygg skrev:
I Östergötland är det gamla tricket lite färsk hästskit och en slatt blod.
Men precis, det går att göra lokala anpassningar!
 
Känner en som hade en trädgårdsdamm som av och till doftade död och pina. Förmodligen hamnade det löv och annat organiskt skräp i dammen som ruttnade anaerobt och när det var tillräckligt varmt på sommaren blev det såpass fart på det att man kände doften. I vilket fall, han skaffade en akvarieluftpump, slang och en luftningssten och drog slangen dit dammen var som djupast och sen försvann doften.
Kanske fungerar i en trekammarbrunn också, I varje fall är det inget man ruinerar sig på att testa.
 
Skall man lufta för att få bort lukten så behöver man nog titta på en riktig minireningsverk med aktiv slam som ältas hela tiden med hjälp av luftpump (mycket förstorad akvarieluftpump - min är 65 liter i minute)

Här gäller det att välja noga då det finns (ofta satsbearbetande) minireningsverk som inte är alls luktfria och ofta har mycket teknik i sig som ofta krånglar (nivågivare, pumpar etc.) och undvik de som kräver extra slam-insamlingsfilter/säckar då det bygger på att man skall abonnera sådana hela tiden för dyra pengar. Det är illa nog med flockningsmedel för att binda fosforn (och somliga har oehörda problem med igensättning när flockmedel används)... - det är KISS-principen som gäller byggd med stardard avloppsdelar eller enkelt att få ihop en ekvivalent lösning med standarddelar, flera olika tillverkare av tex. luftpump, enkel styrsystem där inte mycket kan krångla och något som man kan bygga med samma funktion ifall utrustningen havererat efter en åsknedslag i närheten eller minnen i utrustning börja få problem för att flashminnen slits ut eller tappar data efter 10 år. - det måste vara enkelt och begripligt för de flesta om det skall kunna hållas i drift långt över 10 år, ja kanske både 20 och 30 år även efter leverantörer försvinner/konkat sedan länge.

läser man i minireningsverks-trådarna här på forumet får man snart en ide om vilka som skall undvikas...

Min fungerar föredömlig - har bara 2 luftdrivna mammuth-pumpar från gemensam luftpump där väldigt lite kan krångla och utgående vattnet ur verket har ca 1 meter siktdjup mätt med vit käpp - utgående avloppsvattnet ur minireningsverket är nästan lika klart som dricksvatten... Eftersom det har högre krav på avloppet på min fastighet så används flockningsmedel för fosforutfällning och injusterat för långt mindre än 1 mg tot-P per liter som är högsta gränsen som tillåts [1] och har fosfortestkit egentligen tänkt för akvarie där jag kolla nivåerna då och då och av det justerar flockmedelstillsatsen om nödvändning när tummreglerna inte riktig räcker eller att man vill minska på marginalerna - då flockningsmedel är inte speciellt billigt längre efter covid och man passade på att i princip dubbla priserna mot innan...


Skulle man börja bubbla med en syre-sten i en trekammarbrunn så skulle det bli omrörning i den kammaren som luftas och slammet skiktar sig inte längre i en sjunkande lager och en jäsande lager som det annars brukar göra, utan allt hamnar i kammaren efter - och en stor risk för ökad slamflykt som med tiden korkar igen infiltrering och den kommer att behöva läggas om i förtid.





[1]
kravet är 90% reduceringsgrad fosfor för avlopp med högre krav och en människa producerar mellan 1.2 -1.4 gram tot-P per dygn av maten man äter och dricker, men är svårkontrollerat och nivån beroende beroende på hur mycket vatten 1 person omsätter per dag i form av toalett och hygien som dusch/bad, tvätt etc. - om man omsätter 100 l/dygn/person så skulle det bli 12 - 14 mg fosfor/liter och det skall ned till högst 1.2 - 1.4 mg/liter dygn på utgående vattnet vid 90% reduktion.

För att vara praktiskt mätbart med kommersiella fosfor testkit så har man satt en nivå på max 1 mg/l tot-P både för enskilda avlopp med högre krav och kommunala reningsverk - vilket gör att ju mindre vatten man omsätter, ju mer måste reningsverket fälla ut i fosfor för att inte överstiga 1mg/l tot-P.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.