Hej,

Har kalkstensgolv i hallen från 1960. Någon gång på 70-talet limmade man fast en heltäckningsmatta. Nu har vi dragit bort mattan (nej det var inte asbest i limmet), men kvar finns ett lager lim på golvet. Hur får jag bort det på bästa sätt?
Jag prövade med ånga och tapetskrapa i plast, men skrapan var för mjuk. Prövade lite med glashällsskrapa till spis, men det känns som att det är för stor risk att repa golvet.
Lösa upp limmet hade ju varit enklast, men det får inte vara syrabaserade lösningsmedel.
Har ni något bra tips?
 
att lösa upp lim med hjälp av kemi blir inte hälsosamt. Jag skulle försöka skrapa lim mekanisk och slipa/polera alla repor med finkornigt slipmedel efteråt. Kalksten är rätt mjuk och är kanske redan repig och därför täkt med mattan?
 
G gaia skrev:
att lösa upp lim med hjälp av kemi blir inte hälsosamt. Jag skulle försöka skrapa lim mekanisk och slipa/polera alla repor med finkornigt slipmedel efteråt. Kalksten är rätt mjuk och är kanske redan repig och därför täkt med mattan?
På de delar där limmet följde med mattan ser golvet inte repigt ut. Där av min tanke att lösa upp limmet hellre än att skrapa bort det, men som du säger så är det inte speciellt hälsosamt.
 
Visst har du en risk att kalkstenen repas av skrapan. Om du använder skarpa blad är risken mindre. Om det är kontaktlim är det oftast enklare att skrapa bort det när det är kallt och styvt. Ingen värmepistol alltså. Jag skulle satsa på ett 100-pack vanliga målarrakblad, en stadig hållare och ett psr kvällars arbete. Vad som kan påverka kalkstenen är metallmärken från bladen. Det tar man bort med Autosol.
När du är helt färdig avslutar du med en våtslipning med 800-korns slipmedel
 
  • Gilla
Phalle
  • Laddar…
skulle dammsuga noga och rulla ut mattan....
 
G gaia skrev:
skulle dammsuga noga och rulla ut mattan....
Mattan är redan borttagen. Det är bara lim kvar.
 
jag menade att du skulle lägga den nya mattan på rent sopat golv :)
 
B
Varmluftspistol bör fungera, arbeta med öppna dörrar/korsdrag.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.