När jag flyttade till huset så fanns det en underdimensionerad bergvärmepump som delade brunn med dricksvattnet. För några år sedan så borrade jag en ny brunn och installerade en ny bättre bergvärmepump. Den gamla brunnen är nu endast för dricksvatten. Kollektorslangen fick vara kvar och är tömd och pluggad i marken.
Nu har vattenpumpen börjat krångla och måste bytas och därmed måste kollektorslangen bort. Men hur i hela världen får man bort den?
På marknivå finns bara en ett lock där elen till pumpen går in. Resten lämnar foderröret ca 1 meter ner i backen.
Jag antar att jag måste gräva runt brunnen men hur får jag upp slangen och tätar foderröret så inte vatten tränger in. Ett betongrör med en blå trasa och skovel i trädgården omringad av växter och hostor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Insida av en smutsig brunnskammare med synliga rör och skräp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsikt inuti en rostig rörs sektion med kablar och rep passerar genom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur har det gått för dig? Ser ut som en riktig speciallösning där i. Jag skulle ha grävt upp och kapat kollektorrören och dragit upp dom, och sen svetsat igen hålen.
 
A
som sagt en gammal tråd
men att ta upp pumpen här gör man med att gänga i ett rör i den sk adaptern som sitter klockan 6 därefter är det "bara" att dra upp
 
S Svammlet skrev:
Hur har det gått för dig? Ser ut som en riktig speciallösning där i. Jag skulle ha grävt upp och kapat kollektorrören och dragit upp dom, och sen svetsat igen hålen.
Mina kunskapern i svets var inte tillräckliga utan det fick bli limmad gummiduk fastdragen med rostfria slangklämmor.
 
electroluxaren skrev:
som sagt en gammal tråd
men att ta upp pumpen här gör man med att gänga i ett rör i den sk adaptern som sitter klockan 6 därefter är det "bara" att dra upp
Hade ett gammalt järnrör på lager med rätt gänga så det gick smidigt att få upp pumpen. Största problemet var att hitta plats för 70 m slang och pump, samt 2x100 meter kollektorslang.
 
  • Gilla
Svammlet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.