Hej

Förra sommaren målade jag huset utvändigt. Det blev lite hastigt framåt sensommaren så mycket av den maskeringstejp jag använt runt fönster fick sitta över vintern. Nu sitter den som berget och försöker jag riva bort den går den antingen av eller sitter kvar.
Jag skulle gärna vilja ha tips på hur jag får bort all tejp.
 
Har du provat att skrapa bort den med en rakbladsskrapa? ???
 
Komplettera gärna med varmluftspistol.
Kul aktivitet, men bara en gång.
 
  • Gilla
jrosenthal
  • Laddar…
[quote author=Gabba link=board=Farg;num=1111606875;start=0#0 date=03/23/05 kl 20:41:15]Hej

Förra sommaren målade jag huset utvändigt. Det blev lite hastigt framåt sensommaren så mycket av den maskeringstejp jag använt runt fönster fick sitta över vintern. Nu sitter den som berget och försöker jag riva bort den går den antingen av eller sitter kvar.

DÅ var jag inte ensam puhh!!!
 
Jag var i kontakt med Tesa, eller vad firman heter, om just att ta bort fasttorkad maskeringstejp. De rekommenderade som första alt. att ta bort tejpen mekaniskt, som alt. 2 att försiktigt använda tvättbensin, dvs kemiskt ren bensin. Var försiktigt med bensinen så du inte löser upp fasadfärgen!

Jag har märkt att solen med tiden - 2 till 3 år - torkar ut tejpen så att den går att ta bort. Men vem vill vänta så länge? Utom jag förstås...

Tips: Nästa gång du målar så köper du specilell maskeringstejp från Tesa som heter "Window", blåfärgad tejp. Den håller sig mjuk i ca 8 veckor, och då hinner du förhoppningsvis att ta bort den.
http://www.tesa.dk/consumer/products/adhes6459/maski6677/66492.html
 
  • Gilla
jrosenthal
  • Laddar…
Jag har själv gjort misstaget det är svårt att få bort, prova med lacknafta eller förtunning om underlaget tål det. Misstag nr 1 är att använda maskeringstejp, målare gör sällan det. 8)
 
  • Gilla
jrosenthal
  • Laddar…
Själv är jag redo att åka till närmsta TESA kontor och gå bärsärkagång >:( Jag tejpade alla fogar på mitt klinkersgolv med vanlig beige mask tejp för att skydda golvfogarna när jag fogade väggarna. (gjorde golvet först). Har nu lagt ner lika mycket tid på att försöka få bort tejpen som det tog att kakla hela badrummet. Mekanisk borttagning funkar, men repar sandstenen. Syratvätt funkar ej. Aceton funkar ej. T-röd funkar ej.

Varför gör man en tejp där papperet är så tunt att klistrets styrka gör det omöjligt att ta bort? På en produkt som en maskeringstejp? Ofattbart sunkigt.

Ska nu prova bensin som föreslogs här... hoppas bara att det inte slutar med att jag måste anlita en stenslipare för att få golvet snyggt igen.
 
  • Gilla
Hasse C
  • Laddar…
Nej, syratvätt och aceton löser inte tapen. Däremot går det perfekt med ren bensin, köp på apotetket, eller limtvätt. Finns i färgaffären o tillverkas av bl a Bostik.
 
  • Gilla
MatsHmr
  • Laddar…
Har ni provat vatten? Vissa av Tesas tejper är faktiskt vattenlösliga.

Till fönster kan jag bara rekommendera en färgskrapa med rakblad. Bättre mekanisk effekt går väl inte att få tag på? Min tejp hade suttit i ca åtta månader på ett fönster. Både tejprester och färg var en baggis.

19:- på rusta..


/G
 
Jaha... då har man nekropostat en gammal tråd igen.....


/C
 
Ja har dom inte fått bort tejpen än så lär nog inte vatten hjälpa heller. :D
 
Hade problem med tejprester på en bänkskiva av laminat....funkade skitbra med vanlig matolja! Låt den ligga på några minuter flödigt och sen torka bort!
 
  • Gilla
Naiken
  • Laddar…
På mina fönster så penslade jag på ett lager matolja på tejp och klister resterna och lät det stå ett tag. Därefter torkade jag bort allt med en papperstrasa, samt pustade bort några små rester trasa med fönsterputs.
 
Undra om ts fått bort tejpen efter 15 år.
 
  • Haha
Dan_Johansson
  • Laddar…
H Hammarfall skrev:
Undra om ts fått bort tejpen efter 15 år.
Ha ha man får hoppas.
 
  • Haha
Hammarfall
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.