Hej!
Luktar avlopp ur avloppet i badrummet i källaren (luktar i hela badrummet). Besiktningsmannen sa att det är felmonterat, saknas vattenlås, men att det inte är något att göra åt nu så länge det inte luktar avlopp. Då gjorde det inte det men nu gör det det. Finns det något enkelt sätt att lösa det själv? Gammalt badrum så kommer inte vilja lägga någon jättesumma på det. Se bild. Tack!
 
  • Två bilder på en golvbrunn i ett badrum, varav en med delvis demonterat lock som visar en brun, smutsig insida utan vattenlås.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I protokollet står det bara att klämring och manschett saknas, inte att hela vattenlåset saknas. Kan du ta en bild på hur det ser ut?

Min gissning är annars att vattenlåset helt enkelt har torkat ut om ni inte använder badrummet så ofta. Häll vatten i golvbrunnen så löser det sig.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
I protokollet står det bara att klämring och manschett saknas, inte att hela vattenlåset saknas. Kan du ta en bild på hur det ser ut?

Min gissning är annars att vattenlåset helt enkelt har torkat ut om ni inte använder badrummet så ofta. Häll vatten i golvbrunnen så löser det sig.
Tack! Ja det är det som är på bilden nere till höger i dokumentet, ser du? Nu när du säger det kanske set var övre bilden (andra avloppet i badrummet) som saknade vattenlås men att båda var felmonterade och det är det nedre som luktar.

Vi badar dagligen så det borde inte vara uttorkat. Några andra tips? Ska jag skicka fler bilder? Besiktningsmannen sa också att det ser ut som att en råtta har tuggat sönder sidan av kanten till avloppet och försökt ta sig upp..
 
C Carva skrev:
Tack! Ja det är det som är på bilden nere till höger i dokumentet, ser du? Nu när du säger det kanske set var övre bilden (andra avloppet i badrummet) som saknade vattenlås men att båda var felmonterade och det är det nedre som luktar.

Vi badar dagligen så det borde inte vara uttorkat. Några andra tips? Ska jag skicka fler bilder? Besiktningsmannen sa också att det ser ut som att en råtta har tuggat sönder sidan av kanten till avloppet och försökt ta sig upp..
Ja i så fall skulle fler bilder underlätta. Kan du öppna upp och fota det misstänkta råttgnaget? Det kan ju vara så att det gör att vattenlåset töms, och då luktar det såklart från avloppet.

Om råttor fortfarande är där nere och härjar bör ni kanske filma och kolla att de inte har orsakat skador på själva avloppsrören också, för då har ni ju läcka under golvet.

Jag har inga djupare kunskaper om vattenlås, men med lite bilder kan kanske någon av de mer kunniga komma med tips 🙂
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.