Jag bor i en bostadsrättsförening med kedjehus, där jag bott i ca 4,5 år. Sedan ca ett år tillbaka får vi titt som tätt en skarp avloppslukt från handfatet i badrummet på nedervåningen.

Det kommer och går, ibland varje dag under en period och sedan någon gång i veckan under en annan period, men hur jag än gör får jag inte bort det helt.
Det kommer inte när handfatet stått oanvänt utan snarare tvärt om, när man spolat lite i kranen så kommer det 5-10 min efteråt.

Jag tycker att jag har provat "allt". Rensar vattenlås typ varannan vecka nu, har till och med köpt nytt vattenlås eftersom jag inte blev av med problemen och trodde att det gamla kanske var trasigt. Jag har hällt ner ättika och andra rengöringsmedel med det försvinner inte.

Pratade förra veckan med en nyinflyttad granne som frågade om vi hade problem med avloppslukt i badrummet på nedervåningen. Då har hon samma problem men ifrån duschbrunnen. Så fort de sätter på duschen så börjar det osa från avloppet, så de har slutat använda duschen på nedervåningen. Om de inte duschar, kommer ingen lukt. Så de verkar ju ha liknande problem fast från duschbrunnen istället för handfatet. De har också provat att byta vattenlåset i duschen men utan resultat.

Vad kan vara anledningen till lukten? och vad kan man göra åt det?

När jag googlar är det enda vettiga jag får fram att det kan vara undertryck/övertryck (?) i avloppsstammarna som "trycker" in lukten trots vattenlås. Om detta känns som en trolig förklaring, vad kan man då göra åt det?

Jättetacksam för tackar och idéer.
 
Ja, du är inne på rätt spår, att det blir övertryck i avloppet.
Troligen är det stopp i avluftningen, då trycks övertrycket ut via vattenlåsen.
 
Tack för svar! Vi har ett (vad jag tror är) ett avluftningsrör på taket.. skulle det kunna vara något problem med detta tror du? Råkar du känna till om det finns annan avluftning i ett kedjehusområde än det rör som varje hus har på taket? Tänker eftersom även grannen har problem, om det kan vara något ”i gatan” som strular..
 
kulle
Har du en bild på luftningsröret på taket ?
 
Har just nu bara från Google Maps. (Se bild)
 
  • Två skorstenar på ett rött tak, vit byggnad, oskarp, vattenstämpel "2022 Google" synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
110-röret som kommer upp nedanför snörasskyddet bör vara avloppsavluftningen.
 
Ja precis så har jag förstått det. Kan det alltså hjälpa att rensa detta rör? Kan det alternativt finnas något annat sätt att åtgärda under/övertryck i avloppet?
 
Ett begynnnde stopp i huvudledningen verkar det som, då ytterligare hus har problem. Fråga runt vilka som har problem eller inte. Då kan utrönas var en förträngning kan vara i stammen ut. Tex många till vänster om dig har problem, då går stammen åt andra hållet och dom till höger inga problem, där är det öppet i stammen från dom. Bara spolbil som kan fixa det på ett bra sätt.
 
  • Gilla
Mlilind
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.