Hej,

Jag har några funderingar som jag hoppas ni här på forumet skulle kunna hjälpa mig med. Det är så att jag har problem med att få en ordentlig värmespridning i huset från min insatskassett i källaren och min luft/luftvärmepump(LLVP) på entréplan. Dessutom upplever jag min frånluft som otillräcklig, det är dåligt drag i den.
Huset är byggt -75 och har då givetvis självdrag som ventilation. Dock så har samtliga fönster på entréplan, samt 4 källarfönster(gillestugan) bytts ut till nya.

Om vi börjar på entréplan:

Som ni ser på planritningen har jag min LLVP direkt ovanför ytterdörren. Den blåser luften rätt in i huset, men värmen stannar liksom i hallen. Värmen orkar inte in i vardagsrummet, köket och vidare i hallen till sovrummen.
Det finns endast en tilluftsventil, i ena sovrummet, på hela entréplanet. Trots detta är det ett ganska stort kallras nedför trappen. Har byggt en temporär sarg runt spjälorna för att styra kallraset till trappstegen. Frånluftsventiler finns på WCn, i badrummet och sen såklart i köket.

Källarplan:
Totalt finns det 8 stycken tilluftsventiler utspridda på källarplan. En frånluftsventil finns placerad i tvättstugan.
I gillestugan finns en insatskassett som vi eldar i under vintern. Tyvärr så stannar värmen i gillestugan, den bara står stilla där nere. Värmen orkar inte upp i trapphuset då den motverkas av det kallras som finns. Trots att jag byggt den temporära sargen runt spjälorna och styrt kallraset till trappen så orkar inte värmen upp på övervåningen. Så värmen som produceras från insatskassetten stannar kvar på källarplan, och då endast i gillestugan. Den orkar inte vidare in mot förrådet, tvättstugan och det rum som heter ”Disp”.

Frågor/Funderingar:

Hur får jag en bättre värmespridning på entré- och källarplan?
Hur kan jag motverka kallraset i trapphuset?
Hur bär jag mig åt för att få en bättre frånluft?
Har fönsterbytet haft stor påverkan på frånluftens funktion i och med att de nya fönstren är tätare?
 
  • Planritning entre luft-värmevägar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning källare luft-värmevägar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Frånluftskanaler vind2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Skulle satt in mekanisk frånluft av nått slag. Blir stor skillnad om du sätter in typ pax lr fresh intelevent fläktar i bad uppe å tvättstugan nere, som går på konstant fart, sen fuktstyrning, sen stänger du tilluften i tvättstugan, ska endast va frånluft där, skulle även satt in tilluft i dom andra sovrummen samt V-rummet.

De är ju ett första steg för att få bättre ventilation å rätt rörelse av dålig luft.

Ja har inga värme förflyttade lr sånt, kamin samt LLVP i vardagsrummet uppe, å en LLVP i källaren, värmen sprider sig bra så länge man inte stänger nå dörrar.
 
Malten skrev:
Skulle satt in mekanisk frånluft av nått slag. Blir stor skillnad om du sätter in typ pax lr fresh intelevent fläktar i bad uppe å tvättstugan nere, som går på konstant fart, sen fuktstyrning, sen stänger du tilluften i tvättstugan, ska endast va frånluft där, skulle även satt in tilluft i dom andra sovrummen samt V-rummet.

De är ju ett första steg för att få bättre ventilation å rätt rörelse av dålig luft.
Pratade lite snabbt med en kollega på jobbet och han tog med sig frågan till en kompis som sysslade med ventilation i större byggnader, inte villor. Denna person tyckte att jag i sådana fall skulle sätta endast EN frånluftsfläkt. Typ en sån där skorstenstakfläkt, om du förstår vad jag menar. Detta för att få bättre rotation på luften.


Ja har inga värme förflyttade lr sånt, kamin samt LLVP i vardagsrummet uppe, å en LLVP i källaren, värmen sprider sig bra så länge man inte stänger nå dörrar.
Angående denna fråga hade min kollegas kompis inte några direkta supertips. En kompis till honom hade provat luftförflyttare med inte tyckt att det gjort tillräcklig skillnad.
Skulle det kanske kunna fungera med något så simpelt som en takfläkt ovanför trapphuset? Som man låter "suga" upp luften och på så sätt "virvlar bort" locket i trappen som blir när kallras möter varm luft nerifrån?
 
Ja går de å få till en centralt styrd fläkt så är ju de bra, om inte bättre, finns lite mer kapacitet å styrningar att välja på då.

Takfläkt kan funka,

Om vi utgår från hur jag har de hemma, så har jag mer drag i frånluft uppe, så varma luften från källaren letar sig upp ur trapphuset.
 
Nu rullar många tankar i skallen och en av de som dykt upp är:

Skulle det vara möjligt att installera ett FTX-system i mitt hus? Kan det vara en lösning som både är smart, vettig och bra för värmespridningen? :)
 
Klart de skulle gå, allt går �� smart å bra, men dyr.
Hjälper väll inte till å sprida värmen direkt, den återvinner värme från från luften, men du får ju inge kallras för du har uppvärmd tilluft då, så de kan komma att kännas behagligare.
 
de små "pilarna" vid alla fönster på "våningsplan" indikerar enligt ritning att alla dessa har spaltventiler. Tilluft in alltså.

När du satte in nya fönster så sattes alltså inte nya spaltventiler in? Det förklarar den dåliga luften. Lösningen är att sätta in spaltventiler i de nya fönstren enligt den gamla ritningen och se över frånluften, alternativt skita i det och installera FTX.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.