Jag ska börja invändigt i stugan och sätta första innerväggen. Har fått instruktioner att mäta diagonalen för syllen mot angränsande vägg för att få den vinkelrät. Kan någon utveckla detta?

Från vilka punkter på syllen ska jag mäta och till vilken punkt på vilken vägg? Tips för att det ska bli så exakt som möjligt uppskattas.

Stugan har 4 bärande ytterväggar och första innerväggen går rakt ut från ca mitten på längsidan.
 
Hur får man en rektangel att bli en rektangel och inte en romb (lutande fyrkant)? Om man mäter båda diagonalerna så ska dom vara lika långa i en perfekt rektangel. Diagonalen är roten ur sidan gånger 2.
images
 
garet skrev:
Jag ska börja invändigt i stugan och sätta första innerväggen. Har fått instruktioner att mäta diagonalen för syllen mot angränsande vägg för att få den vinkelrät. Kan någon utveckla detta?

Från vilka punkter på syllen ska jag mäta och till vilken punkt på vilken vägg? Tips för att det ska bli så exakt som möjligt uppskattas.

Stugan har 4 bärande ytterväggar och första innerväggen går rakt ut från ca mitten på längsidan.
Skit i diagonalerna!
Det är inte SÅ noga med det vinkelräta. Kanske inte ytterväggarna står helt vinkelrätt, så vad skall du då göra?

Mät i stället ut den nya innerväggen så att den är parallell med närmaste yttervägg.
Det är enkelt.
Om den nya väggen är 2500 mm från ytterväggen, skall den vara 2500 mm från samma yttervägg i andra ändan också.
Det fixar du lätt med tumstock eller måttband.

Enkelt!
 
  • Gilla
Sailorman
  • Laddar…
Hur blir det då på andra sidan väggen? ;)

Man kan ju halvera det då mot nästa yttervägg.
 
JOW skrev:
Hur blir det då på andra sidan väggen? ;)

Man kan ju halvera det då mot nästa yttervägg.
Förstår ej. Vad kan man halvera menar du? Vad är "det"?
 
Jag menar att om man enbart sätter väggen parallellt med en yttervägg så kan den andra ytterväggen vara mer eller mindre sned/ej vinkelrät. Man kan då halvera felet, så att innerväggen hamnar mitt i mellan de två ytterväggarna.

Undantaget är väl om man skall fästa köksskåp i den nya innerväggen. Den kan då vara smidigt att ha den vinkelrät mot ytterväggen. Beräknas då med pythagoras.
 
Eller så tar man fram sin laser som kan rita streck på golv och i tak med 90º vinkel :D
 
Nåja, inga svar som riktigt hjälpte mig så jag klurade och gjorde såhär: Jag sågade till syllen i rätt längd. Knallade bort till kortsidan av huset och la den mot väggen. Markerade i golvet vart syllen började och slutade, och på samma avstånd rån väggen så jag fick två kryss i golvet. Slog en spik i var och ett av kryssen.

Nu knallade jag tillbaka med syllen där den ska sitta. Lade den på plats som jag tyckte blev rätt. Fäste den lite löst. Mätte diagonalt från ena änden och bort till en av spikarna jag satte vid kortväggen. Mätte sedan andra diagonalen. Tog loss syllen och justerade lite tills jag blev nöjd. Slog dit fanskapet!
 
garet skrev:
Nåja, inga svar som riktigt hjälpte mig så jag klurade och gjorde såhär: Jag sågade till syllen i rätt längd. Knallade bort till kortsidan av huset och la den mot väggen. Markerade i golvet vart syllen började och slutade, och på samma avstånd rån väggen så jag fick två kryss i golvet. Slog en spik i var och ett av kryssen.

Nu knallade jag tillbaka med syllen där den ska sitta. Lade den på plats som jag tyckte blev rätt. Fäste den lite löst. Mätte diagonalt från ena änden och bort till en av spikarna jag satte vid kortväggen. Mätte sedan andra diagonalen. Tog loss syllen och justerade lite tills jag blev nöjd. Slog dit fanskapet!
Jag gillar att citera Ingemar Stenmark: Det är ingen ide att förklara för en som int förstår :)
 
3-4-5 vinkeln funkar ju alltid annars...
 
Ja verkligen, varför krångla till det ... ?

#9 håller med...
 
Hade tänkt säga 3, 4, 5... Mät 3dm på en vägg, 4dm där du ska ha innerväggen, vrid sen 4dm tills du har 5dm mellan "spelarna", du har då 90 gradig vinkel...
 
"Spelarna" ska vara spetsarna, jobbiga auto-correct...
 
lorens skrev:
Hade tänkt säga 3, 4, 5... Mät 3dm på en vägg, 4dm där du ska ha innerväggen, vrid sen 4dm tills du har 5dm mellan "spelarna", du har då 90 gradig vinkel...
Det där är en bra beskrivning av hur man ska göra! Precis sånt jag sökte! Ska dubbelkolla när jag kommer upp till stugan om jag prickat in även detta nu när syllen sitter.
 
Och naturligtvis fungerar det lika bra med vilken multipel av 3-4-5 som helst. 1,2m, 1,6m och 2m brukar vara en ganska bra lösning om man håller på med saker inomhus och har en tvåmeters meterstock.

Sedan kan det ju finnas lägen där det är bättre att anpassa sig till redan befintliga, snea väggar också. Eller att jämka.

Matematisk kuriosa:
En triangel där sidorna har längder som förhåller sig som 3-4-5 kallas för Egyptisk Triangel. Långa tabellverk med sådana tal har hittats i Egypten.
Jag lyssnade en gång på ett föredrag om matematikhistoria där professorn stod och drog en massa teorier om vad dessa listor kan ha fyllt för funktion. Religion, astronomi osv. Jag med min hantverkarbakgrund hade en mer torr teori. Ska man bygga stora pyramider så är det bra att ha reda på sina vinklar...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.