Hej! Har slipat golvet i mitt garage för att kunna måla med 2-komponent-färg. Hyrde för ändamålet en HTC 420 SV. Hittade ett klipp från HTC med tips på hur man slipar med deras maskiner. I klippet fuktar de golvet innan slipning. Sagt och gjort.

Nu till problemet, när man slipar det fuktiga betonggolvet så blir det en lerig beläggning på golvet av det fuktiga slipdammet. Jag tänkte att det går väl sopa eller dammsuga bort när det torkat men icke. Man kan sopa bort en del men närmast betongen har det bildats ett ganska hårt skikt av betong-lera. Hur tusan får man golvet rent så man kan måla? Känns som att man skulle måsta stålborsta hela golvet cm för cm för att få bort dammet/"leran". Vad har jag gjort fel/missat?

Hälsningar Fredrik
 
F fkon skrev:
Hur tusan får man golvet rent så man kan måla?
Jag skulle nog testa kombinationen vattenslang, borste och våtsugare.
 
T
F fkon skrev:
Hej! Har slipat golvet i mitt garage för att kunna måla med 2-komponent-färg. Hyrde för ändamålet en HTC 420 SV. Hittade ett klipp från HTC med tips på hur man slipar med deras maskiner. I klippet fuktar de golvet innan slipning. Sagt och gjort.

Nu till problemet, när man slipar det fuktiga betonggolvet så blir det en lerig beläggning på golvet av det fuktiga slipdammet. Jag tänkte att det går väl sopa eller dammsuga bort när det torkat men icke. Man kan sopa bort en del men närmast betongen har det bildats ett ganska hårt skikt av betong-lera. Hur tusan får man golvet rent så man kan måla? Känns som att man skulle måsta stålborsta hela golvet cm för cm för att få bort dammet/"leran". Vad har jag gjort fel/missat?

Hälsningar Fredrik
Du skulle inte ha fuktat golvet så hade du sluppit ditt problem. Jävligt korkat tips av HTC:thinking:
 
Det är helt ok att fukta ytan men man ska använda lagom mycket vatten inte blöta ytan då blir det ingen beläggning kvar i ditt fall så är det antingen högtryckstvätt eller slipa bort hinnan
 
Hej på er, tack för svar! Jag har också tänkt att jag måste haft på för mkt vatten eftersom det verkar bli torrt efter maskinen på HTC:s klipp. Samtidigt ser man i klippet hur han står och sprutar med en vattenslang! Jag duschade med en finare dimma och försökte bara fukta ytan. Hursomhelst. För mycket vatten blev det nog i alla fall

Ville inte köra högtryck pga stänk och slask. Slutade med att jag köpte en 22 cm stålkvast på Biltema. Sån man har för att typ borsta bort fasadfärg.

Skrubbade i mitt anletes svett och varvade med dammsugning. Fick bort leran till slut men jag lade ca 3 ggr så lång tid på sopande som jag lade på slipandet...
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.