Hej!

Vi ska tilläggsisolera huset och planen har varit att använda 45+45 mm, men när vi nu river av de gamla två lagren med panel och gammal isolering inser vi att huset är lite annorlunda konstruerat än vi trodde och vi kan ha 95+45 mm isolering istället. Då funderar jag lite på hur man fäster 45x95-reglarna i väggen? Långa spik/skruv? Vinkeljärn? Någon som har koll på det?

/Per
 
När jag byggde min farstu så körde jag 145+95+45.
95orna borrade jag med cc60 med en vanlig flatborr och körde med 100mm skruv funkade fint.

Går ju att köra bleck eller vinklar men tror inte man tjänar nå på det
 
Dubbla 45or och skruva de på varandra. Eller borra med ett borr större än skruvskallen 30-50mm djupt och skruva sedan med 100-120mm skruv. Skrå-skruva reglarna funkar även, men kan vara lite bökigt...
 
Antingen långa skruv eller förborra till halva djupet på 95'an. Jag skulle förborra, mest för att långa skruv är mycket dyrare och för att spara på ström i skruvdragaren... ;)
 
hsd
Skråspika
 
Jag byter fasad och har kört med vinklar. Vinklar kostar en del, vi hittade billigast på Bauhaus.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Tack för alla svar. Ibland står det still i skallen. :)
Jag ska testa om spikpistolen gillar skråspikning, annars blir det till att borra en del.
 
nu är jag ingen snickare men kan man inte välja hård isolering och bara spika den med avsedda fästmedel och sen bara läkta upp för panel utanpå den?
 
Jag satte mina 95-reglar stående med 200 mm långa skruv. Hade liggande reglar i ytterväggen att fästa i.
Behövde inte förborra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.