Alla ni som drar el i flexrör, hur fäster ni dessa mot underlaget?
Nån som kör med spik? ;)
 
  • Gilla
_laban
  • Laddar…
Clips 14 - 20 ( billigaste sort), med spik kan man lätt skada rören
 
  • Gilla
George SmidlunD
  • Laddar…
spik... klammer om jag hittar i något hörn här hemma
 
16mm spikklammer (för 16mm flexslang) funkar perfekt och kostar nästan inget.
 
TC klammer eller ibland TCS, spik endast om både klammer och arbetet nästan är slut.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Upplever ni en del av flex som riktig skör skit?
 
kamilenski skrev:
Upplever ni en del av flex som riktig skör skit?
Menar du själva slangen då? Kör du på tex PM flex eller Twin så så håller dom bra. Har varit med om billigare varianter där slangen var väldigt tunn så vred du runt den så knäcktes den på en gång. Även några år gammal Twin har faktiskt gått av på samma sätt
 
Det beror på.

Mot gipsskiva kan man fästa det med smältlim.

Det finns klena och kraftigare kvaliteter av flexslang. Den klena finns i bygghandeln och den kraftiga hos elgrossisten.

Min uppfattning som amatör är att den klena måste i princip fästas in under hela sträckan för att det ska gå att dra ledningar i den. När man drar kabel igenom den är risken överhängande att den klena flexslangen flyttar på sig och låser kabeln.

Den kraftiga flexar inte alls lika lätt och risken att det ska låsa sig är väsentligt mindre.
 
  • Gilla
zarkov
  • Laddar…
Fäster den med spikklammer 14-20mm...mycket bra.
Använder Biltemas flex...lite klen tycker jag, men den funkar, går kanon att dra kabel i den med sånhär nylonfjäder eller vad det kallas.
Men kan vara lite jobbig i tvära böjar.... :)
Byggmax har en riktigt bra flexslang, men bara 10m för samma peng som 25m på biltema...
 
  • Gilla
_Fredrik_R
  • Laddar…
Jag skruvar nästan alltid med AP-klammer. Då vet jag att slangen sitter fast och klammret kommer aldrig att gå av.
 
Redigerat:
Har gjort några extrajobb på kvällarna, bl.a i ett garage och i en tillbyggnad och då spikade jag och fäste slangen, samma sätt med vp-rör. Hade jag gjort det under yrkesutövning hade det varit klammer alla gånger.

/Steve
 
kamilenski skrev:
Upplever ni en del av flex som riktig skör skit?
Ja har nån slang köpt på Jula.. billig, och riktigt usel. :)
 
Rikard Ågren skrev:
Jag skruvar nästan alltid med AP-klammer. Då vet jag att slangen sitter fast och klammret kommer aldrig att gå av.
Med AP-klammer lär det ju ta en evighet att göra en hel villa...
 
Rikard Ågren skrev:
Jag skruvar nästan alltid med AP-klammer. Då vet jag att slangen sitter fast och klammret kommer aldrig att gå av.
Oj... lät jobbigt! Du jobbar inte på ackord antar jag? :cool:

Vi kör med nästan uteslutande TC klammer. Förutom om det är tex lättbetong eller gips eller något annat underlag som spik fäster dåligt på så använder vi TCS

VPslang är det väldigt stor skillnad på. Den billigaste på typ Jula är väldigt sladdrig.

Vi kör helst med denna: E:1416710 Enda nackdelen är att den inte finns i 50m ring, så den passar inte in i mitt fack i servicebilen.. :S
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.