Hej
Jag funderar på att passa på och köpa en granit skiva (ev 2) 400x60 när jag snart ska resa till estland det ska vara mycket billigare än hemma men vet inte hur man ska fästa det på köksskåpen? finns det nån som kan ge lite tips?
mvh/R
 
Är de tillräckligt stora behöver du inte fästa dem. Annars kan du lägga en liten klutt montagelim, men dra inte på några mängder, för en vacker dag vill du kunna ta bort skivan utan att demolera skåpet.
 
Har en 400x600 stenskiva i mitt kök. Den är så tung att den ligger på plats utan att jag behövt fästa den alls...
Om den nu skulle behöva säkras så skulle jag använda lite dubbelhäftande tape fram och bak istället för lim.

// WM
 
Använd INTE montagelim!

Om du behöver byta stomme eller skiva går de garanterat sönder när du försöker dela dem.

Gör så här:

1. Lägg skivan på plats.

2. Lägg en silikonsträng inuti skåpet, i "vecket" där bänkskiva och skåpstomme möts.

3. Gör likadant på andra sidan.

4. Fukta ett finger med vatten & diskmedel och släta ut fogen i "vecket". Klart!

Du behöver inte sätta silikon på utsidan av skåpstommen.
Om du nu skulle råka ha sönder stommen, är det bara att ta en kniv och skära genom silikonsträngen, och vips -- är skivan lös.

Små skivor, up till en meter breda, bör alltid fästas på detta sätt. Större skivor sitter stenhårt med hjälp av kakelfogen. Om man ej skall kakla, bör även större skivor fästas.

MvH

Thorsten
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.