Skall dra om min im kanal med spiro. Men hur fäster jag spiro i bjälklaget?

Det är idag slang rakt upp genom taket som sedan är fäst i en annan slang ut till skorsten.
Vill sätta ett spiro med 90 grad vinkel till slangen. Så småningom kommer jag dra den rakt ut
genom taket när det blir takbyte. Men jag skall nu lägga ny isolering och vill förbereda genom detta utan att behöva gräva sedan. se bild. Just hur jag får spiro på vinden att inte vara löst, Hur är lösningen på detta?
Imkanal.jpg
 
Redigerat:
Det du länkade till är avslutning av spirorör.

Jag vet inte om jag gjorde rätt, men jag använde något i den stilen och skuvade/limmade mot översidan av en gipsskiva, avslutade röret mot den. På undersidan avgipsskivan, ett liknande beslag avsett för fläkanslutning, den hade då en slät rörbis som stack ned ca. 5cm. På den kan man montera slangen till fläkten. Jag tror inte du kan få dit slangen mot en sådan muff som du har på bilden.

Tänk på att spiroröret skall vara brandisolerat hela sin längd, även där det går igenom taken.

Brandisolering är oftast 30mm mineralull, inte glasull. Finns färdiga Strumpor att jöpa med mineralull som hålls ihop med hönsnät.
 
Det finns plåtbeslag för att fästa röret mot bjälklaget, röret själv får inte klämmas mot något brännbart.
 
Är det detta som på bilden du menar, den fäster ju bara uppåt.

imageCAEIV1QQ.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jens83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.