I samband med en tillbyggnad och tilläggsisolering av befintligt hus planerar vi att installera FTX-ventilation. Av praktiska skäl tänker vi dra kanaler på utsidan av av det befintliga huset och sedan bygga in dem bakom den nya panelen vi sätter då huset tilläggsisoleras.

Jag har aldrig dragit spiro tidigare och undrar hur jag ska göra den utvändiga dragningen då fasaden nu är tilläggsisolerad och har glespanel monterad. Hur fäster man enklast kanalerna? Använder man hålband/patentband, kanalstöd eller rörsvep? Hur tätt klamrar man? Fäster man rören först och isolerar man efteråt?

Med lite hjälp från er känner jag att jag snart är en stjärna på ventmontage!! :)
 
Tänker ni att det ska byggas en isolerad låda som täcker rören i fasad då eller, känns som jag missförstår något. Ska ni alltså dra ventrören på utsidan av väggens isolering?
 
Det stämmer!

Vi kommer att spika en låda utanpå spirokanalerna eftersom vi ändå sätter ny panel. Jag tror att det enklaste är att sätta lamellisolering på kanalen och sen spika panel runt. Möjligen kan man toppa med att spruta i lösull när vi ändå sprutar andra väggar.

Snickarna var lite snabba och hann sätta väggens tilläggsisolering men det är kanske lika bra att kanalen får sin egen isolering utanför tilläggsisoleringen. Det minskar risken för glipor.

Min fråga är därför hur jag bäst fäster de stående spriorören på glespanelen som sitter utanför isoleringen?
 
Rickard.
Rörklammer/rörsvep, skruvstift och eventuellt en mutter för att låsa.

Jag vet inte exakt hur tätt men inte särskilt, känns det hyfftat stabilt så duger det. Man isolerar efteråt runt infästningarna så tänk på att det ska få plats mellan rör och vägg.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.