Hej!

Jag har lagt träklickgolv i ett rum och märkte nu när jag gerar lister att golvet är ojämnt på ett ställe vid väggen. Det gör att listen går upp i ena änden.

Här på bilden trycker jag ner listen på vänster sidan (se hur den går upp från golvet åt höger)
Inomhusrum med vit vägg, element, trägolv, kabel på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggen är ca 2.6m lång och är betong. Jag har inköpt PL800 monteringslim för att fästa listerna.

Idé 1:
Det känns som att det går att fysiskt böja ner listen, men vet ej hur det skulle gå om man limmar samt hur jag gör det helt själv.

Idé 2:
Funderar annars på om man kan gera listen där lutningen börjar och först limma på en bit, sen limma på andra och böja in den?

Idé 3:
Eller kan man gera listen på något smart sätt utan att behöva böja den? Kanske som på bild:
(EDIT: Jag inser nu att detta nog inte är en så bra idé, då man skulle få en spets upptill där listerna möts?)
En teknisk ritning av ett vingprofil med markerad böjning och torsion illustrerad med röda linjer.

Jag är en gröngöling när det kommer till renovering och detta är mitt första projekt.

Tacksam för svar!
 
Redigerat:
O
O Oliver7 skrev:
Hej!

Jag har lagt träklickgolv i ett rum och märkte nu när jag gerar lister att golvet är ojämnt på ett ställe vid väggen. Det gör att listen går upp i ena änden.

Här på bilden trycker jag ner listen på vänster sidan (se hur den går upp från golvet åt höger)
[bild]

Väggen är ca 2.6m lång och är betong. Jag har inköpt PL800 monteringslim för att fästa listerna.

Idé 1:
Det känns som att det går att fysiskt böja ner listen, men vet ej hur det skulle gå om man limmar samt hur jag gör det helt själv.

Idé 2:
Funderar annars på om man kan gera listen där lutningen börjar och först limma på en bit, sen limma på andra och böja in den?

Idé 3:
Eller kan man gera listen på något smart sätt utan att behöva böja den? Kanske som på bild:
(EDIT: Jag inser nu att detta nog inte är en så bra idé, då man skulle få en spets upptill där listerna möts?)
[bild]

Jag är en gröngöling när det kommer till renovering och detta är mitt första projekt.

Tacksam för svar!
Jag hade skruvat listen med den här listskruven.

https://www.hornbach.se/p/listskruv-grabber-3-3x48mm-vit-100st/6779694/

Tryckt ner listen så gott det går och skruva i. Det är en helt magisk skruv som gjorde mig närmast religös jämfört med tidigare skitskruv jag har använt.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Om du skruvar ena änden, sedan tar du en bit regel, ca 1 m, lägg mellan listen och golvet, sätt knäet på regeln så får du lättare att hålla ner listen när du skruvar :)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Jag hade skruvat listen med den här listskruven.

[länk]

Tryckt ner listen så gott det går och skruva i. Det är en helt magisk skruv som gjorde mig närmast religös jämfört med tidigare skitskruv jag har använt.
Tack för svar! Väggen är betong, därför jag köpte limm. Men kanske borde köpa plugg och skruv?
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Om du skruvar ena änden, sedan tar du en bit regel, ca 1 m, lägg mellan listen och golvet, sätt knäet på regeln så får du lättare att hålla ner listen när du skruvar :)
Tack för tipset! Förstår inte riktigt. Om jag har en regel mellan golv och list kan jag väl inte trycka ner den om regelen är i vägen?
 
Du lägger regeln på ovansidan av listen och kan då sätta knät på regeln för att trycka ner listen. Skruv skulle underlätta i det här fallet, då du får sitta en stund tills det härdat ordentligt annars :)
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
O
O Oliver7 skrev:
Tack för svar! Väggen är betong, därför jag köpte limm. Men kanske borde köpa plugg och skruv?
Jag hade kört plugg och skruv då! Eller, det finns betongskruv där man skruvar skruven rätt in i ett förborrat hål. Jag har själv inte testat sådana så jag har ingen rekommendation kring dom, men det kanske fungerar bättre!
 
Jag såg ett tips att använda träplugg där det tidigare varit borrat för vanliga plastplugg och således kunna spika fast listen istället för skruv, men de gamla listerna kanske var limmade också?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.