Hej! Jag behöver sätta upp en barngrind i denna trappan och inser att jag förmodligen behöver bygga till nånting i den ”öppna” delen för att kunna fästa den. Nåt som löper parallellt med den högra balken så att man kan ha grinden så långt ner som möjligt helt enkelt.
Hur skulle ni göra för att få till en lösning som är stabil nog och ser hyfsat estetiskt tilltalande ut. Hur fästs den lämpligast, vilket virke osv. Tacksam för så detaljerade svar som möjligt.
😊
 
  • Vit trappa med öppen sektion till höger och krukväxt, potentiell plats för barngrind.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit trappa med öppen sida bredvid vit vägg, behöver en lösning för barngrind.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit trätrappa med öppen sida där en barngrind behöver monteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spontant så får du nog bygga ett kort räcke även på vänster sida.

Jag hade ett liknande bekymmer, men byggde hela grinden själv:
Hemmagjort vitt trägrind med vertikala spjälor i en husöppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Cryptorchid81
  • Laddar…
Det absolut enklaste måste vara att köpa typ BabyDan Flex M och ha precis nedanför hela trappan...
Om det nu inte är ett krav att grinden ska stå på första trappsteget.
 
C Cerb skrev:
Det absolut enklaste måste vara att köpa typ BabyDan Flex M och ha precis nedanför hela trappan...
Om det nu inte är ett krav att grinden ska stå på första trappsteget.
Så gjorde vi hemma både vid en sån här trappa samt satte en BabyDan Flex XL runt kakelugnen. Var väldigt enkelt att installera, sitter stabilt och blev _tillräckligt_ estetiskt att sitta där under tiden barnen är små.
 
Tack för tipsen! Kollade på en BabyDan Flex M tidigare men fick för mig att den var för bred. Vet nämligen att jag kollade om det fanns en S men det hittade jag ingen. Trappan är ganska smal så många grindar gick bort av den anledningen. Hur flexibel är BabyDan? Går det att vinkla sidorna 90 grader?
 
Skulle det gå att sätta grinden över första trappsteget? Det nedre trappsteget är inte högre eller farligare än en stol eller pall.
 
C Cryptorchid81 skrev:
Tack för tipsen! Kollade på en BabyDan Flex M tidigare men fick för mig att den var för bred. Vet nämligen att jag kollade om det fanns en S men det hittade jag ingen. Trappan är ganska smal så många grindar gick bort av den anledningen. Hur flexibel är BabyDan? Går det att vinkla sidorna 90 grader?
Såhär sitter vår BabyDan Flex M. Sidorna går att vinkla 90 grader om man vill. Grinden är 72cm och sidorna är 33cm.

Hur bred är er trappa?

Edit: De går till och med att vrida in mer än 90 grader.
 
  • Vit BabyDan Flex M säkerhetsgrind monterad i en trappöppning med markerade mått 72 cm för grinden och 33 cm för sidor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • BabyDan Flex M säkerhetsgrind monterad i en trappöppning, vinklad vid sidorna, på ett trägolv mot vita väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O OskarJ skrev:
Skulle det gå att sätta grinden över första trappsteget? Det nedre trappsteget är inte högre eller farligare än en stol eller pall.
Den modellen vi har nu passar inte där heller utan ingrepp. Men har funderat på om det enklaste inte bara är att sätta en diskret regel tvärs över räcket och fästa grinden i den. Som du säger, ett trappsteg är ju inte hela världen. 😊
 
F Foo1 skrev:
Såhär sitter vår BabyDan Flex M. Sidorna går att vinkla 90 grader om man vill. Grinden är 72cm och sidorna är 33cm.

Hur bred är er trappa?

Edit: De går till och med att vrida in mer än 90 grader.
Kommer inte ihåg bredden just nu men mindre än 70cm vill jag säga i alla fall. Tusen tack för demonstrationen, den verkar kunna vara ett alternativ om vi ”tvingas” köpa nåt annat.
 
  • Gilla
Foo1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.