Hej,

vi är relativt nya husägare till ett 70tals hus som renoverats en första etapp, och nu är det dags för den andra. Denna gång är det kök, hall och vardagsrum som ska fixas till, med en sänkning av innertaket pga ändrad planlösning och spotlights som delmoment.

Redan i planeringsstadiet stöter jag på problem då vi måste sänka/montera en ny typ av vindslucka i hallen för att få allt i samma nivå... Vilket leder fram till själva frågan;
Kan jag använda tilltänkt regelverk för taksänkning för att montera vindsluckan? Vill ju helst inte få med mig taket ned när jag väl ska upp på vinden... Eller måste jag använda takbjälkarna?
(tänkte bygga ramverk av 70 reglar som sedan fästs i väggreglarna)

stort tack på förhand för all hjälp och eventuella "tänk på" kommentarer.
 
Ska ni sänka jättemycket eller räcker det kanske med att sala på virke under takstolarna?
 
Vi tänkte sänka 83mm (70 regelverk under nuvarande innertak + gips) vad menar du med "sala" på virke?
 
Sala ner innebär att du bygger en ram runt luckhålet. Ramen skruvas i det gamla takbjälklaget.
Sedan fäster du luckan i denna ram, så du kommer ner i nivå med det nya undertaket.

Förutom att fästa de nya undertaksreglarna i väggreglarna kan du väl dra några skruv upp i det gamla takbjälklaget, så regelverket blir förankrat runt takluckan?

Skruva helst de nya reglarna upp i bjälklaget på fler ställen också.
Annars är det nog risk att det nya taket kommer att hänga ner av gipsens tyngd oavsett om där sitter en taklucka.
Gips är tungt!

PS
Välkommen till Bygga Hus-forumet Jonssone!
 
Jag skulle nog sätta fast takluckan i plattjärn och sedan klä in allt....tänk på att den även ska sitta fast för din egen vikt...
 
Tack KnockOnWood och Enk Projektet för era svar, nu tror jag att jag förstår hur jag kan gå tillväga! Återkommer när jag drar igång projektet!
 
Varför sänka taket, är det för att få plats med "pottor" ovanför som brand skydd? Antingen så kryper du upp på vinden och löser det därifrån eller så sågar du upp tillräckligt stora hål så du kan montera nerifrån, lodar ner centrum på spotten till golvet markerar på maskeringstape, lagar hålen skruvar upp 6 mm renoverings gips lodar upp markeringen och kör lämpligt hål med hålsåg.
 
Hur stor spännvidd har du tänkt dig på 70-reglarna? Det låter för mig som det är för klent att hänga gips i också. Om det bara skall fästas i väggarna alltså.
 
Anledningen till att sänka taket är dels för att sätta in spotlights, men främst för att dölja fula övergångar där vi tagit ned väggar, dvs taket ska bli i "ett stycke" mellan kök och vardagsrum/hall. Annars hade jag lätt använt mig utav din metod "Cecar33". Det blir till att "rama in" med 70 relgar, samt sätta 45 reglar med cc45 och fästa gipset i. Mellan befintligt tak och 45reglarna drar vi fram ny el till spotlights och vitvaror i köket. Tror du det är en bra idé "Hempularen"?

Har ni några andra tillvägagångssätt eller tips är jag oerhört tacksam, ser nedreglingen som ett nödvändigt ont och tidsödande ingrepp, men har i dagsläget inte några bättre ideer.... Tack än en gång!
 
Har du nivåskillnader på taket eftersom du inte tycker min ide är framkomlig. Meningen med renoveringsgipsen är ju för att få ett helt och slätt tak. Laga dom uppsågade hålen för pottorna innan du skruvar upp ren.gips.
 
Du kan inte hänga gipset utan att fästa upp 45-reglarna i gamla taket. Det räcker inte att de sitter fast längs med väggarna.
Är det för att du vill slippa ta ur reglarna på ovansidan för elen som du tänker ha 70 och 45mm tjockt virke?
 
hordak
Hej, chansar på att det plingar till hos någon som fortfarande bevakar tråden...
Ska montera vindslucka mot tak som är sänkt och tilläggsisolerat nedifrån. På vinden finns en gammal lucka kvar så platsen är given. Har sågat ur den gamla luckan ner till den nya isoleringen och finner då glespanel (endast 1 st som är i vägen för nya luckans bredd), men under denna stående 45x120 mm som medgivit sänkningen av innertak samt utrymme för isolering. Under denna ytterligare glespanel där takskivorna är monterade. Den undre glespanelen kommer inte i vägen för den nya luckan, dock 1, ev 2 st 45x120 reglar. Skulle behöva kapa dessa 115 cm för att få plats med luckan och min fundering är således om jag under förberedelserna helt sonika kan skruva fast dessa uppifrån genom intilliggande glespanel, kapa regeln med utrymme för att sedan växla in mitt regelverk för luckan vinkelrätt mot? Det nya regelverket skulle alltså spänna över två reglar men breddas i själva utrymmet för luckan (ska försöka skissa en bild om det är svårbegripligt hur jag tänker :) ). Eller måste växlingen ske över fler reglar (måste då riva väldigt mycket mer golv på vinden)?

Förslag emottages tacksamt!
//
 
hordak
En liten skiss på eländet =) Schmatisk illustration av befintlig och föreslagen konstruktion för tak med ny vindslucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.