Skall för första gången ge mig på att bygga en innervägg. I taket sitter idag takskivor, vet dock inte exakt vad det är för material i dessa. Nu undrar jag hur jag skall fästa den blivande väggens takregel för att få bästa resultat. Har försökt att leta reglar, men har inte kommit fram till något givet avstånd som reglarna sitter på. Har även försökt med regedetektor med varierande resultat. Kan jag sätta takregeln i de befintliga skivorna med t.ex. en metallexpander, eller måste dom sitta i de befintliga bakomliggande reglarna? Eller finns det något annat smart sätt som jag inte tänkt på.

Ännu en nybörjarfråga. ::)

Tack på förhand.

/hedde
 
Hur ser takskivorna ut? Är det flera mindre skivor eller har du kanske ett slätt tak?
 
1.) Limma
Limma upp regeln mot taket med t.ex. PL400 och stämpa upp den över natten.

2.) Skruva
Markera exakt var du har centrumlinjen i taket för regeln, tag en skruvdragare med borr alt. spik/hammare och borra/spika för att hitta lämpligt bakomvarande material att fästa i. Markera upp och skruva upp regeln.

3.) Bäst!
Gör en komnination av 1+2 ;)
 
Första förslaget skulle kännas osäkert om det är ett treetextak. Ett par hammarslag och regeln ligger på golvet.
2 el 3 är nog både enklast och bäst.
 
tuffeuffe skrev:
Hur ser takskivorna ut? Är det flera mindre skivor eller har du kanske ett slätt tak?
Takskivorna är flera smala skivor som täcker hela taket på längden så att säga. Dom känns väldigt stabila och jag kan inte trycka upp dom så att säga, utan dom sitter där dom sitter.
 
Kolla på ByggaNytt's inlägg, där har du nog lösningen.
 
Finns det inga reglar att spika i i taket?
I annat fall blir det förmodligen stabilt med lim oh skruv. De största krafterna på innertaket kommer ju i sidled, då ju 2"3 reglarna i väggen (de vertikala) håller upp den horisontella regeln. Dessa krafter kommer till viss del att tas upp av de väggar i vilka du fäster de första vertikala reglarna. Dessutom tas ju kraftenb upp av infästning i golv (som ju kommer att bli stabil)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.