hej
någon som har erfarenhet av solsegel? har en fundering på att sätta det över altanen, men frågan är hur jag ska fästa det i det fjärde hörnet. det uppe i högra hörnet.
de två nertill sitter i huset. uppe till vänster i en stolpe ca 4,5m ut. frågan är om man kan ha en lina som går till grinden uppe till höger. ska alla fästpunkterna vara på samma höjd, eller ska det slutta lite utåt?

http://www.byggmax.se/tradgard/solskydd/solsegel-genua-sand-p680220
 
  • solsegel1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror att det är bättre att fästa det övre högra hörnet i stolpen längst till höger.
Då sträcker alla de fyra linorna ungefär 45° ut, och seglet hålls slätt och spänt.
Låt gärna seglet luta mot ena hörnet för avrinningens skull.

Och ett hörn bör inte vara fast förankrat, utan via ett block till en knap,
så det kan lossas och halva seglet vikas undan diagonalt när mer sol önskas.
Vilket hörn beror ju på väderstrecken.
 
Jag är också i planerna med att sätta upp ett segelsolskydd. Tre fästpunkter, då segelt är en rätvinklig triangel, två i husväggen och en i ett staket. Jag inser dock att det kan bli enorma krafter om vinden tar tag i det och jag funderar lite i att ha en lös fästpunkt av något slag i staketet, som släpper om det drar i för mycket. Någon som har någon idé på vad en sådan kan vara för typ?


Edit: Skulle en neodymmagnet med en häftkraft på 50 kg funka för att hålla ett segel uppe vindstilla?
 
Redigerat:
Nilfons skrev:
...
Edit: Skulle en neodymmagnet med en häftkraft på 50 kg funka för att hålla ett segel uppe vindstilla?
Vad har du tänkt att fästa magneten i?

I vindstilla duger nästan vad som helst.
Men det måste ju finnas något att binda i.
 
Sen är det nog inte så bra att ha en sån hängande i seglet, risk att den slår sönder ett och annat om den släpper?
 
KnockOnWood skrev:
Vad har du tänkt att fästa magneten i?

I vindstilla duger nästan vad som helst.
Men det måste ju finnas något att binda i.
Fästa en metallbricka i liknande storlek på en regel i spaljén. Byter kroken i magneten till en "krok" med fästögla där jag sätter fast seglet. Sedan, med den risk som mexitegel påpekar, har jag en lina fäst i fästöglan och i nedre delen av spaljén som gör att magneten inte far iväg, utan faller ner till marken tillsammans med seglet.
 
Redigerat:
Men varför en magnet, och en "metallbricka"?
Metallbrickan måste ju fästas precis som vilket annat fäste som helst.

En sådan här t.ex.
300055.jpg

Det räcker till och med att sätta en repögla runt regeln.

Om du se'n vill ha ett block och lite lina (dvs en talja) för att sträck upp seglet eller inte,
så får du komplettera med en linstump, eller en lina och ett par block.

//Gammal oceanseglare :)
 
KnockOnWood skrev:
Men varför en magnet, och en "metallbricka"?
Metallbrickan måste ju fästas precis som vilket annat fäste som helst.


Det räcker till och med att sätta en repögla runt regeln.

Om du se'n vill ha ett block och lite lina (dvs en talja) för att sträck upp seglet eller inte,
så får du komplettera med en linstump, eller en lina och ett par block.

//Gammal oceanseglare :)
Jag vet inte om vi pratar förbi varandra nu. Tanken med att använda en magnet som fäste mellan regel och segel är alltså för att det skall släppa om det blåser för mycket och att därigenom förhindra att något dras sönder av de krafter ett segel med vind i kan orsaka.
 
Nilfons skrev:
Jag vet inte om vi pratar förbi varandra nu. Tanken med att använda en magnet som fäste mellan regel och segel är alltså för att det skall släppa om det blåser för mycket och att därigenom förhindra att något dras sönder av de krafter ett segel med vind i kan orsaka.
Jo vi pratar definitivt förbi varandra :confused:

Jag föreställde mig att man tog in seglet manuellt när det inte används.
Men ett segel/pressening faller nog inte till marken när det börjar blåsa.
Den snarare fladdrar, flaxar och blåser sönder.

https://www.youtube.com/watch?v=dtMFOrtwxJU
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.