Jag håller på med att ordna ett duschrum i en källare. Alla väggar är murade och på insidan där tätskiktet ska vara så sitter det 50mm träullit med puts på.

Rören till duschblandaren drar jag rakt genom väggen från ett intilliggande rum. I det intilliggande rummet ska rören gå synlig. Det är kopparrör. Nu till frågan. För att kunna göra klart tätskiktet i duschen så måste jag ju montera dit rörstumparna som ska gå genom väggen. De ska ju sitta med 160mm mellanrum. Men hur ska jag fästa dessa? De måste ju sitta stadigt som attan. Börjar man rucka på dessa rörstumpar när man monterar blandaren eller drar rören på andra sidan sedan så riskerar man väl att skada tätskiktet?

Har ni några förslag?
 
Du borrar hål genom väggen så tight som möjligt för rördiametern. Sedan bestämmerd du dig om rören ska in genom väggen från baksidan med en lödd vinkel eller en rörböj. Jag skulle absolut föredra lödd. Se till att rören sticker ut omkring 10 cm.
Sedan fixerar du rören på baksidan väggen med kraftiga rörklammer. Det sitter bra.
 
Problemet är att jag måste sätta dit rörstumparna genom väggen innan jag kan fortsätta drar rör i det intilliggande rummet.

Kan man inte göra en montageplatta. 2mm stålplåt med två hål i 160mm c-c. I dessa hål sätter man fast gängade rörstycken med kontramuttrar. Plattan bultar man fast på väggen i det intilliggande rummet så att de gängade rörstyckena sticker ut lagom långt på duschsidan där blandran ska sitta. Om man monterar en sådan platta så kan man ju göra klart tätskikt kakla samt montera blandaren innan man fortsätter med rördragningen i rummet intill.
 
Du kan inte använda denna ? Blandaren måste du ju ändå skruva i väggen.

Bygg/VVS/Badrum/Blandare/Blandarfaste-2000019574/?artId=87202
 
Krilleman
Vad är det för rum på andra sidan?
 
På andra sidan är det en toalett. Källartoa. reservtoalett kanske vi kan kalla den. Det kommer hänga ett skåp på väggen som delvis döljer rören.
 
Det där förstod jag inte. Förklara gärna mera ingående.
 
Ist för att gå genom i höjd med blandaren, går du med rören närmare golv. Väggbricka och utanpåliggande rör upptill blandaren.
 
Jaha, ok. Du menar så. Men om jag inte ska gå igenom vid blandaren så är det väl bättre att gå igenom vid taket. Där är det väl betydligt mindre fuktbelastning. Dessutom kommer rören i taket i rummet intill. Det är väl snyggare att ha rören uppåt längs med duschstången dessutom.
 
Antog att rören kom i golvnivå från toan, men absolut ännu bättre.
 
janwide
O Olf Oggler skrev:
Jag håller på med att ordna ett duschrum i en källare. Alla väggar är murade och på insidan där tätskiktet ska vara så sitter det 50mm träullit med puts på.

Rören till duschblandaren drar jag rakt genom väggen från ett intilliggande rum. I det intilliggande rummet ska rören gå synlig. Det är kopparrör. Nu till frågan. För att kunna göra klart tätskiktet i duschen så måste jag ju montera dit rörstumparna som ska gå genom väggen. De ska ju sitta med 160mm mellanrum. Men hur ska jag fästa dessa? De måste ju sitta stadigt som attan. Börjar man rucka på dessa rörstumpar när man monterar blandaren eller drar rören på andra sidan sedan så riskerar man väl att skada tätskiktet?

Har ni några förslag?
Jag har exakt samma utmaning. Hur löste du det?
 
Nu ska vi se här om jag kommer ihåg hur det där gjordes. Jag tror att rören helt enkelt bara sitter fästa i duschblandaren. Sedan sitter de klamrade en bit ifrån väggenomföringen på andra sidan.
 
janwide
O Olf Oggler skrev:
Nu ska vi se här om jag kommer ihåg hur det där gjordes. Jag tror att rören helt enkelt bara sitter fästa i duschblandaren. Sedan sitter de klamrade en bit ifrån väggenomföringen på andra sidan.
OK. Tack. Orkar du ta en bild på klamringen?
 
Jag ska fota ikväll. PM ditt telefonnummer så slipper jag trassla med att tanka upp bilen i tråden.
 
  • Gilla
janwide
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.