Hur fäster man lämpligast reglarna för en ny innervägg i en källarvägg, där det under det 1-2 cm putslagret finns halm? Och varför är där halm.....isolering eller?
 
Halmen används som som fäste för putsen. När du bygger källarväggar så fäster du dom inte i väggen bakom utan du ska lämna ett mellanrum 2-3 cm mellan reglarna i din nya vägg och den gamla putsade. Sedan ska du använda dig av stålregel för att slippa problem med virke som med tiden tar åt sig fukt och möglar. Golvskenan på din nya vägg ställer du på plastklossar så att du får cirkulation bakom den nya väggen. Om du sedan har tänkt och lägga annat golv än klinkers rakt på betongen så kör du antingen blå platonmatta eller ett nivellgolv. Nu är nivell dyrt som f.. så jag föredrar platon. Mer info finner du på hemsidan för platonmattan eller du kan även kolla på Matakis hemsida. Samma grej.
 
Säker på att det är Halm? Kan vara träulit som va ganska vanligt att man isolerade på insidan av källarväggar ett tag.
http://www.traullit.se/
 
Snuttjulle....det ser exakt ut som Traulit. Är helt övertygad om att det måste vara det...

Bakom det verkar det finnas något mer solit som man kan fästa i.
Är det bara stål som gäller eller går det bra med träreglar? Ovanpå regerverket kommer vi sätta masterboard då väggen är i ett badrum..
 
Lustigt att träullit i källarvägg dyker upp i två olika trådar så här en söndagkväll..

I alla fall, det är kanske inte helt lämpligt att utsätta träulliten för alltför mycket väta. Om ni ska ha duschvägg mot den här väggen så blir det problematiskt. Utan tätskikt så blir det alldeles för blött för träulliten och även för eventuella träreglar. Med tätskikt riskerar man att så mycket fukt tar sig in utifrån och ackumuleras bakom tätskiktet att det blir problem även med den lösningen.

Jag hade rivit bort träulliten.
 
Har samma typ av "sandwichkonstruktion" och på vissa ställen är putsen så tunn att en tavla skulle få den att ge vika :(

Enda jag fått att fästa någorlunda är expanderplugg för gipsvägg. Dvs såna man borrar och sen drar med en tång. Man kan få det att sitta lite men mycket mer än 5-10 kilo rätt ut så kan det flyga. Tvättlinor tex satt inte med 3 st såna plugg. Mitt tips är att sätta fast i taket och golvet stabilt och bygga vidare på det.
 
Jepp, vi hade tänkt att ha duschvägg där :( . Väggen är inte så lång, bara 1m, så det är inte så farligt mycket att riva..

Däremot så är frågan om vi bör göra densamma på väggen där vi har badkaret ? Tilläggas bör att vi kommer att bygga en halv-vägg för att skapa en hylla mellan badkaret och väggen. Halvväggen kommer att vara 20-30cm högre än badkaret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.