Hej,
Planerar sätt upp ett skärmtak (kan senare bli ett uterum) B5 x D3,5m.

Ursprunglig plan var att, i väggen ovanför den vita fönsterfodret, fästa en 45x195 regel med en limspikad 45x45 i underkant och sen ha lite uthakad 45x195 som takbalkar ut 3.5m. Fäst under takfoten.

Inser nu att det inte finns någon direkt regel där när jag kikar på husritningarna... Hjälp mig hitta en smart lösning :) utifrån förutsättningarna på husritningarna. Finns 330mm mellan takfot och underkant fönsterfodret - jag skulle behöva ha takbalkarna utgå ovanför fönsterfodret för att få höjd.

Tidigare ägare hade satt en bärlina monterad på övre fönsterfodret, där verkar finnas en 45x70 regel bakom.
En 45x120 istället för fönsterfogen med vilande 45x195 ovanpå (någon cm uthakat) ? skulle det se klumpigt ut ??

Alla tips mottages tacksamt
 
  • Husfasad i skymningen med vita fönsterfoder och takfot där en potentiell fästpunkt för takbalkar utreds.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husritning som visar detaljer för fönstermontering och beslag över fönster med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husritning som visar detaljerad snittvy av tak och vägg med måttangivelser och konstruktionsdelar markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag skulle bygga ett skärmtak i somras stötte jag på liknande problem - ingen bärlina att fästa takbalkarna i. Jag fick rådet att använda balkskor istället och det fungerade mycket bra. Med lite färg så syns de inte.
Vit husfasad med nybyggt skärmtak fäst med balkskor, trappa, cykel och grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit målad balkstruktur under skärmtak med takbalkar fästa utan synliga balkskor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hela bygget behandlas utförligt i denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/skaermtak-infaestning-utan-baerlina.318555/
 
Redigerat:
Det ser lite tomt ut på ritningen vad gäller infästningsmöljigheter. Du har stående reglar som inte syns på ritningen och dessa har cc600. I anslutning till fönster kan du räkna med att det finns stående reglar på varje sida. Dessa kan du använda för att fästa bärlinan. Om du är osäker kan du alltid ta lös lite panel och leta reda på reglarna. Exempel här:
3D-ritning av träregelstomme för byggnad med markerade stående reglar och hänvisning till infästningsmöjligheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.