Hej!

Bakgrund: Försänkning i golvet vid en golvbjälke på ovanvåningen, och i putstaket på nedanvåningen ser man också här en försänkning. Golvbjälkens ände är vid murstocken, och jag trodde den var fäst med något järnbeslag in i stocken. Min plan var därför att ta upp några golvbrädor, trycka upp den underifrån och fixa infästningen. Så har jag gjort på bottenvåningen (från källaren) med gott resultat.

Bild på golvbjälkar sett underifrån, med numrerade järnbeslag och synlig nedböjning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men när jag tar upp en bräda så ser jag en bjälke som går parallellt med murstocken; se bilden ovan. Denna vilar stabilt på något vid 3 på bilden, och är vid 1 fäst med ett järnbeslag i en golvbjälke som sitter stabil i väggen. Golvbjälken som jag ville åtgärd är i sin tur fäst vid 2 med järnbeslag. Om jag tar ett foto med mobilen, vid den borttagna golvbrädan in mot position 1, så ser det ut såhär:

Bild på en golvbjälk som sjunkit ned i sitt järnbeslag, med synlig försänkning och damm.

Bjälken har alltså sjunkit ner kanske två cm i sitt beslag, och golvbjälken jag ville åtgärda har i sin tur säkert sjunkit i sitt fäste. Första frågan: Är det vanligt att detta sker under drygt hundra år, och isåfalll varför? Hur åtgärda bäst? Trycka upp bjälken och peta in något mellan bjälkens underkant och järnbeslaget (som borde löpa under bjälken)? Komplettera med vinkeljärn? Fråga gärna om något är oklart.

Tack på förhand!
 
Bjälken parallellt med murstocken är troligen någon form av bärlina som håller upp golvbjälkarnas ändar, de kan ju inte hänga i luften. Tyvärr har jag svårt att se hur bärlina och bjälkar ligger i förhållande till varandra. Det behövs fler och tydliga foton. Eventuellt måste du lyfta på fler golvbrädor.
 
Helt korrekt att bjälken är en bärlina, så att de två golvbjälkarna som ansluter vid 2 och 3 inte behöver gå in i murstocken. Bjälkarna ligger så här:

Takbjälkar och bärlina med metallförstärkning i en byggnad, varav en del är böjd under belastning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De är fästa i varandra med en metallbåge som går under den som skall förankras, samt ett järn uppe på. Längst till vänster och höger i bilden nedan syns bågen som går ner, och i mitten syns järnet uppe på som verkar ha böjts av tyngden:

Vy under en trälina med golvbjälkar, metallbågar under och böjt järn ovanpå i ett byggprojekt.

Dessa järndelar är fästa uppe på bjälken som det skall förankras i på följande vis:

Bild på en träbjälke med en metallbåge och en böjd järndetalj uppe på som ser ut att ha sjunkit in i bjälken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad jag inte förstår är hur bjälkarna har kunnat sjunka så i infästningarna. Precis som du säger får jag säkert ta upp några golvbrädor till.
 
Det är nog väldigt ovanligt att gamla bjälkar krymper i infästningar, det har jag svårt att tro på. Man använde torrt virke med hög kvalitet när man byggde för 100 år sedan. Däremot var man kanske inte så noggrann med att räkna på järnens dimensioner. Spik och skruv försökte man undvika i det längsta.
 
Precis, virket är stenhårt, så det borde inte vara bjälkarna som gett med sig. Får ta upp ett par golvbrädor till så att jag får bättre överblick.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.