Jag har en ny och en gammal gunga som sitter bredvid varandra i en ställning.

Den nya gungan linor som sitter fast i en plastbricka som i sin tur fäster i ställningen.

Den gamla gungan har endast lina. Barnen gungar snett på den och jag vill hitta en bättre lösning.

Antingen köper jag separata plastbrickor till den, om det finns att köpa. Alternativt tänker jag att man kan göra knopar så jag får två separata öglor, men vet ej om det finns en sådan knop som är säker.

Hur skulle ni gjort?

Se foton.
 
  • Gungställning med en gammal gunga med enkel lina och en nyare gunga med plastbricka, mot en röd stuga bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en ny gungas svarta plastbricka med lina genom karbinhake mot naturbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Du kan göra dubbla knopar mitt i linan men de kommer korta av den en del. Kan du inte bara byta ut repet?

Det finns flera enkla knopar för att göra en ögla mitt på en lina utan att ha tillgång till ändarna. En av dem jag lärt mig kallades "alpine butterfly" men när man googlar det får man upp en helt annan knop. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara den tyvärr, men jag kan göra ett försök.

Man nyper ihop repet till en ögla, skruvar två varv och trär igenom öglan genom det man har skruvat.

Det är totalt oförståeligt... Så här ser den ut i alla fall....
alpin-fj%C3%A4rils%C3%B6gla-26090766.jpg
 
Jag kan kapa repet - det räcker ändå. Så ögla med tillgång till ena repändan går bra. Vet du någon sådan knop som är säker?
 
tommib
Ja, då skulle jag göra en helt vanlig pålstek. Det kommer dock att slita på repet när barnen gungar så det korrekta sättet att göra det på är att splitsa in en kaus. Om man inte vill splitsa kan man använda wirelås till repet (i grövre dimension än biltema säljer).

Du borde också kunna köpa sådana plastbrickor någonstans, jag får inte upp något när jag googlar snabbt men en lite mer målmedveten sökning hittar dem säkert.
 
  • Gilla
kia2
  • Laddar…
Repen börjar ju på olika höjd på den vänstra gungan, så det är klart att den drar snett. Med varsitt lika långt rep i öglorna eller en loop mellan dem som inte är spänd går det nog bättre.
 
tommib tommib skrev:
Ja, då skulle jag göra en helt vanlig pålstek. Det kommer dock att slita på repet när barnen gungar så det korrekta sättet att göra det på är att splitsa in en kaus
Nej, eftersom repen hänger i ståltrådsöglor så slits inte repen i knopen.

Så jag skulle lika gärna göra två dubbla överhandsknopar på befintligt rep, utan att kapa.
Och lämna repet mellan upphängningskrokarna med lite slack, så belastningen på krokarna endast blir vertikal.
dubbel-overhandsknop.jpg
http://www.morlandascoutkar.se/scoutfakta/knopar/dubbel-overhandsknop/
Illustration av två dubbla överhandsknopar på rep hängande i ståltrådsöglor med slack.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

//Gammal Sjöscout, patrullen Hajen i Göteborg/Brännö
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker repet ser väldigt slitet ut, förmodligen nedbrutet av år i solljus. Släng de
t och köp nytt. Tänk på barnens säkerhet.
Upphängningen i båda krokar ska se likadant ut då slutar barnen att segla snett.
Och så tar du separata infästningar utan tvärgående rep.
 
tommib
Repet kommer garanterat nötas i öglan. Om det är ett problem beror på hur ofta TS barn gungar där.
 
tommib tommib skrev:
Repet kommer garanterat nötas i öglan. Om det är ett problem beror på hur ofta TS barn gungar där.
Nej varför skulle det slitas?
Repögla hängande i ett S-format ståltrådsbeslag, rep knutet runt ståltråd, natur i bakgrunden.
Du ser väl att repöglan hänger i ett S-format ståltrådsbeslag, som rör sig fritt.

För övrigt kan man, om man är orolig, lägga två varv av repet runt ståltråden i S-et.

T Thomas_Blekinge skrev:
Jag tycker repet ser väldigt slitet ut, förmodligen nedbrutet av år i solljus. Släng de
t och köp nytt. Tänk på barnens säkerhet.
Och jag tycker inte linan ser särskilt sliten ut alls!
 
För en gångs skull får jag konstatera att gammal är äldst och gammal sjöscout är äldre. :)
 
  • Gilla
Simon567 och 1 till
  • Laddar…
tommib
Jodå, jag ser beslaget.

Jag baserar mitt uttalande på en liknande konstruktion som vi har på landet, där man tydligt kan se att repet när nötts mot beslaget. Barn har en tendens att inte gunga bara rakt och fint, detta misstänker jag orsakar små rörelser mellan rep och beslag som nöter ner repet. Processen är dock långsam och i TS fall tar det säkert många många år innan man har nött ner repet så mycket att det är ett problem.
 
Chaly
GK100 GK100 skrev:
För en gångs skull får jag konstatera att gammal är äldst och gammal sjöscout är äldre. :)
Tack! Och jag var till och med patrulledare :)

OT:
Vi hade mycket kul på sommarlägren på Brännö, speciellt sedan jag blev "seniorscout" vid 15-årsåldern.
Segla och bada på dagarna. Och sedan när juniorerna hade lagt sig i sina tält,
tog vi bohusjullarna och seglade runt till Brännö Husvik, dar det var bryggdans; ni vet "Dans På Brännö Brygga"
.
Sedan seglade vi hem i det sista av nattbrisen medan morgonen grydde :)
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Chaly Chaly skrev:
För att hålla traditionen att alltid rekommendera värstinglösningar levande på detta forum så tipsar jag om dessa gungleder! :D
[bild]


[länk]
Ja, och egentligen skall man ju inte ha rep till gungorna utan kätting, helst rostfri.
Better safe than sorry :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.