Hej!

Plannerar att bygga ett uterum över nuvarande altan mellan hus och garage enligt nedan sektionsritning.

Efter ha kollat svensk träguide har jag med min snö-zon 2 kommit fram till att det behövs limträbalkar på 90x225mm. Men hur löser jag infästningen i fasaderna på ett snyggt sätt?



Jag kan tänka mig tre alternativ
A: Helt enkelt lägga limträbalkarna på en 45*90 (eller liknande) som skruvas i väggarna. Enkel lösning men inte blir så snygg och speciellt mot huset där det är lite ont om utrymme.
B: Skruva 45*220 (eller liknande) mot fasaderna och hänga limträbalkarna i balkskor, tänker mig då inåtgående för att slippa se fula balkskor.
C: Liknande altervantiv A med skillnaden att såga ur limträbalkarna för att få upp regeln i samma nivå som limträbalkarna. Men jag antar att man då får en för klen konstruktion?

Ritade upp förslagen nedan föra att tydliggöra mina tankar:



Har detta eminenta forum någon bra input i frågan?

Mvh
Henrik
 
rent spontant alt A men det kanske inte är den mest estetiska lösningen men absolut den som konstruktionsmässigt kräver minst beräkning och kunskap.
 
P petererlandsson1194 skrev:
rent spontant alt A men det kanske inte är den mest estetiska lösningen men absolut den som konstruktionsmässigt kräver minst beräkning och kunskap.
En hyfsat rejäl bärlina infäst ordentligt i fasaderna/regelverket på byggnaderna kommer orka med detta. Det kommer ju bli rejält mycket snötryck när det är blötsnö men om du inser det och kanske skottar bort det värsta så är det väl inget problem. Nu handlar det om en inglasad del utomhus och ingen boyta så jag skulle tagit det med i mina kalkyler.. absolut så kan skador uppstå vid riktigt ogynnsam vinter men det skulle jag tagit. Vill man hålla storleken på limträ på lite "snyggare" nivå så är ju vinterstöttor ett alternativ. Har en kompis som varje höst trycker upp en bärlina med stöttor under just för att det blev rent groteska reglar annars på ett tak med låg lutning..
 
P petererlandsson1194 skrev:
En hyfsat rejäl bärlina infäst ordentligt i fasaderna/regelverket på byggnaderna kommer orka med detta. Det kommer ju bli rejält mycket snötryck när det är blötsnö men om du inser det och kanske skottar bort det värsta så är det väl inget problem. Nu handlar det om en inglasad del utomhus och ingen boyta så jag skulle tagit det med i mina kalkyler.. absolut så kan skador uppstå vid riktigt ogynnsam vinter men det skulle jag tagit. Vill man hålla storleken på limträ på lite "snyggare" nivå så är ju vinterstöttor ett alternativ. Har en kompis som varje höst trycker upp en bärlina med stöttor under just för att det blev rent groteska reglar annars på ett tak med låg lutning..
Tänker mig att 90x225 ska räcka utan att behöva stöttor på intern.

Med Alt B, hur mycket klarar balkskor egentligen? Hittar ingen bra info om det, men det är kanske en icke-fråga och att dom klarar gott och väl vad som krävs.
 
Alternativ C är för mig en självklarhet. Tar du inte ur mer än 90 i underkant på linträbalkarna så borde det fungera utan problem.

Någon med lite mer än bara känsla får gärna uttala sig också. T.ex. @justusandersson
 
Verkar som bilderna inte kom med, i alla fall jag kan inte se dom längre så jag lägger in dom igen:

Ritning med tre alternativa planlösningar etiketterade 'Alt A', 'Alt B', och 'Alt C' på ett rutnät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektonisk ritning av en konstruktion för ett uterumstak med måttangivelser.
 
Mina balkar ligger på reglarna på vinden, dvs jag har gått in genom väggen och fäst och avlastat dem inne på vinden. Inte min konstruktion utan snickarna som jag hyrde in för att resa stommen valde den lösningen.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Mina balkar ligger på reglarna på vinden, dvs jag har gått in genom väggen och fäst och avlastat dem inne på vinden. Inte min konstruktion utan snickarna som jag hyrde in för att resa stommen valde den lösningen.
Tyvärr finns det nog inte plats till det här så som jag ser det just nu, men ska deffentivt kolla på hur det blir när jag väl river panelensom sitter där. Dock kvarstår frågan hur det ska lösas på sidan mot garaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.