Hej!

Se ritningen nedan:
balkfråga.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stålramen finns där sedan tidigare. Det är en INP 100 (stålbalk, I-balk, 100 mm)

Nu bygger jag ut huset lite och behöver ansluta en limträbalk till detta.
På limträbalken kommer det att vila 1 eller 2 takstolar (23 graders taklutning - 6,6 meters spännvidd)
Limträbalken är cirka 2,3 meter lång. Dimension antagligen 66x315 eller 90x315.

Fråga: Hur ska jag bäst ansluta denna limträbalk till i-balken? Tanken är att I-balken ska bära upp lasten som limträbalken bär.
Jag kan tyvärr inte lägga limträbalken högre upp (ovanpå i-balken), det funkar inte med övrig utformning av huset.

Tack för era tips och förslag!
 
Lång redig skruv genom livet på I-balken in i ändträ på limträbalken.
Eller
Byggvinklar på var sida av limträt skruvat i livet.

Protte
 
Du måste få något som håller runt undersidan på limträbalken, annars har du stor risk för spjälkning.
 
Herregud.
Vad glad att du inte frågar hur man fäster in en eldosa, då hade du fått hela forumets elektriker på dig som påpekar att endast behöriga får röra vid eldosor.

Konstruktion klarar ju vem som helst.
Är I-balken dimensionerad för att klara den nya extralasten?
Tippar den?
 
Som Matti säger, du bör ha ett "hängsle" i underkant (kan fällas in så det blir flush). Däremot kan du få problem med att I-balken twistar då lasten kommer in "ocentrerat". Prototypens lösning förhindrar detta så en kombination och du är säker.
 
pjfj skrev:
Herregud.
Vad glad att du inte frågar hur man fäster in en eldosa, då hade du fått hela forumets elektriker på dig som påpekar att endast behöriga får röra vid eldosor.

Konstruktion klarar ju vem som helst.
Är I-balken dimensionerad för att klara den nya extralasten?
Tippar den?
Ja, den är dimensionerad för extralasten, har kollat detta med konstruktör.. Har dock inte fått något bra förslag på infästningen.
 
Lillmalen skrev:
Som Matti säger, du bör ha ett "hängsle" i underkant (kan fällas in så det blir flush). Däremot kan du få problem med att I-balken twistar då lasten kommer in "ocentrerat". Prototypens lösning förhindrar detta så en kombination och du är säker.
OK, duger detta som hängsle eller behöver hängslet även hänga över I-balken? Jag tänker mig 8 mm stålplåt och M10 gängstång eller dylikt.

Kombineras med två skruvar genom livet på i-balken rakt in i ändträt på limträbalken.


balkfråga2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nja det blir väl lite som att lyfta sig i håret, tänkte nog att hänga i I-balken men inser att det blir lite knepigare att få till. I och för sig hindrar du trät från att spjälkas det kan räcka, träbalken ser grov ut.

Ett annat alternativ är att behålla träbalken enligt ovan och lägga stålplåtarna på sidorna med ett antal genomgående gängstänger, minst 2 av dom skall vara lågt placerade. Stålplåten skall då gå in I-balken på samma sätt som träbalken. Akta bara så att skruvarna in i ändträt inte krockar med en gängstång
 
OK, bra förslag.
kEIhwN.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det skulle ju faktiskt kunna gå att göra en kombination om man vill ha dubbel säkerhet, dvs både klämförband från sidan och från ovan.. Både hängsle och livrem!

balkfråga 4.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
peternicklas
Försöka att få en plåt infäst i mitten på livet och sedan koppla träbalken på denna plåt. Då får du lasten rakt in i balken och slipper förvridning. Lägger du bara på den nedre flänsen kan du få en nedböjning av flänsen lokalt.
 
  • Gilla
Norstmo
  • Laddar…
Det finns alltid en lösning till! Här borde man komma ifrån det, men det blir ett väldans borrande i I-balken.

Och den där plåten tror jag inte jag fixar själv, så det blir till att gå till plåtfirman för att bocka och få det förborrat.

balkfråga 5.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
peternicklas
Så hade jag gjort.
 
Det är fel proportion i bilden, järnbalken är 100 hög och limträ 315, dvs 3 ggr så hög. Rita om så man ser om det blir vettigt

Jag skulle inte använda genomgående skruv genom trä, det blir glapp med tiden (och att hitta av plåten på andra sidan är inte lätt). Använd träskruv eller ankarskruv.

Tänk sedan på att ett limträ som är 66 tjockt behöver strävning i sidled både upptill och nedtill så det inte "kalvar omkull"

Protte
 
prototypen skrev:
Det är fel proportion i bilden, järnbalken är 100 hög och limträ 315, dvs 3 ggr så hög. Rita om så man ser om det blir vettigt

Jag skulle inte använda genomgående skruv genom trä, det blir glapp med tiden (och att hitta av plåten på andra sidan är inte lätt). Använd träskruv eller ankarskruv.

Tänk sedan på att ett limträ som är 66 tjockt behöver strävning i sidled både upptill och nedtill så det inte "kalvar omkull"

Protte
Bra synpunkt. Jag angav fel ovan - balken är en INP 200, dvs 200 hög och 100 bred. Ritningen är korrekt.

Fransk träskruv eller ankarskruv låter vettigare, jag tänkte också på problemet med att borra rakt. Man borde kunna få till ett starkt klämförband ändå.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.