Hej!
Ska mura upp 3 skift leca på bara en sida av förrådsdelen till en carport.
6 meter långt som avslutas med en hörnvinkel av leca 60 cm i båda ändarna.
Detta för att ta upp en nivåskillnad. Marken utanför består av packad sprängkross så jag räknar inte med något större tryck.
Gjuten bottenplatta och övriga väggar trästomme.
Min fråga är hur jag fäster lecablocken (19x19x59) mot bottenplattan.
Ska de muras fast eller på glidskikt?
Behövs någon infästning (typ dubb i bottenplattan) mot ev. förskjutning?
Tacksam för svar.
 
Jag hade nog murat dem direkt mot plattan bara, glidskikt känns för riskabelt med så få skiften (för liten tyngd). Tvätta plattan ordentligt om den inte är nygjuten och se till att ytan inte är för slät, brukar funka med en högtryckstvätt. Kör med Murbruk B och fyll de vertikala fogarna (ingen stötfogsmurning alltså) så sitter de som berget sedan. Om du verkligen vill helgardera dig mot förskjutning kan du köra vidhäftare på plattan, dubba vertikalfogarna och armera alla horisontalfogarna, beror lite på om du skall padda stenkrossen mycket. Tänk också på att vänta några veckor innan du motfyller så att bruket fått härda fullt.
 
  • Gilla
Degg
  • Laddar…
LECA 19x19x59 skall alltid stötfogsmuras (stötfogsfri murning rekommenderas oftast från 25cm breda lättklinkelblock). Muren skall absolut armeras vertikalt. Använd bistål i båda spåren åtminstone mellan de två första skiften. Armera särskilt hörnet med bistål, det bockas sedan ena stålet klippts av. Slå ner dubb mellan varannan sten.

Weber har ett utmärkt arkiv av ritningar för alla typer av murningsdetaljer, här vertikalarmering:
http://www.weber.se/media/22/pdf/leca/ritningar/LECA%20001.pdf

mvh
 
Salekärr skrev:
Weber har ett utmärkt arkiv av ritningar för alla typer av murningsdetaljer, här vertikalarmering:
[länk]

mvh
Tycker det mest ser ut som horisontalarmering?
 
anaitis skrev:
Tycker det mest ser ut som horisontalarmering?

Ja jag ser med bara horisontalarmering :O
 
Apropå vertikal armering och murblock. Leca-block är inte gjorda med tanke på vertikal armering. Att borra sig genom alla block och försöka passa in armeringsjärn i hålen känns bökigt.
Det finns dock betongblock som är gjorda för starka konstruktioner, och där både horisontal och vertikal armering lätt kan läggas in. Nackdelen är att man får fylla dem med betong.
 
  • formblock_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • formblock_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • formblock_3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Gudahov
  • Laddar…
isolde

Vad heter dessa block?
Vet att jag har sett dem förut, men mitt minne...
 
anaitis skrev:
isolde

Vad heter dessa block?
Vet att jag har sett dem förut, men mitt minne...
Just de här heter Techbud CC (polska block), men det finns många andra som tillverkar likadana block, eller block som bygger på samma princip.
 
Finns även i frigolit.

Protte
 
oops. Självklart horisontal. Jag får sluta skriva efter klockan 11 på kvällen. :)

Blocken som staplas för igjutning kallas ofta skalblock och finns från flera olika leverantörer.
 
Redigerat:
  • Gilla
kanelen2
  • Laddar…
Salekärr skrev:
Blocken som staplas för igjutning kallas ofta skalblock och finns från flera olika leverantörer.
Tack!
Där var den...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.