Ja som ämnet lyder. Först funderade jag på att fästa bärlinan i husgrunden men det var lite bökigt. Om jag har ett överhäng på ca en halv meter, så kan jag ju inte direkt skruva från husets sida sett. Är det bara att göra samma sak fast från "baksidan" av brädorna? Eller behöver jag nåt slags beslag för att stärka upp? Funkar överhäng på en meter om man går upp i dimension lite? Hela altanen kommer vara 11 x 5 meter.
 

Bästa svaret

J
Jag förstår inte uppreglingen. Normalt ställer man bärlinor i stolpar som står på plintar, ställer spikreglar vinkelrätt på bärlinorna och trallar på dem. Om du sätter innersta raden med plintar (och därmed bärlina) en halvmeter från husgrunden kan spikreglarna hänga ut mot husgrunden. Du behöver inte skruva från husgrundens håll
 
Tack! Har blivit så insnöad med "bärlina" mot fasad/grund att jag inte såg det uppenbara.
Hur långt överhäng kan man ha tro utan att det sviktar om man går upp lite i dimension?
 
P Pangkaka skrev:
Tack! Har blivit så insnöad med "bärlina" mot fasad/grund att jag inte såg det uppenbara.
Hur långt överhäng kan man ha tro utan att det sviktar om man går upp lite i dimension?
Man brukar inte vilja gå mer än 2m imellan plintar under bärlinorna, men så mkt överhäng hade inte jag velat ha in mot huset. Jag brukar försöka få den "så nära som möjligt", sen tar du nästa rad 2m utanför.. Försök sikta in dig på ca 40-80cm in mot huset?
 
J
P Pangkaka skrev:
Tack! Har blivit så insnöad med "bärlina" mot fasad/grund att jag inte såg det uppenbara.
Hur långt överhäng kan man ha tro utan att det sviktar om man går upp lite i dimension?
Googla lite, kan inte se problem med 40-80cm. Jag kör 55cm med 145or inåt fasaden (mätte nyss), hur stabilt som helst. Skruvade inte ens fast dem i en längsgående utan ändarna slutar rena ca 60mm från grunden. Lämnade detta avstånd så att jag kunde lägga till en löngsgående 45*145 om det blev nåt, men behövdes alltså inte. Misstänker att jag hade slut på virke, men minns inte. 28*120mm på det gör att det låser ändå
 
Smått förenat bygge men nu blir det av. Bara för att klargöra; Med bärlina fäst i huset så brukar man ju använda balkskor för spikreglarna. Men med ovan lösning så sänker jag helt enkelt den inre bärlinan och låter spikreglerna vila på den istället - korrekt? Sorry för kanske korkad fråga men vill inte göra dyra misstag :)
 
J
P Pangkaka skrev:
Smått förenat bygge men nu blir det av. Bara för att klargöra; Med bärlina fäst i huset så brukar man ju använda balkskor för spikreglarna. Men med ovan lösning så sänker jag helt enkelt den inre bärlinan och låter spikreglerna vila på den istället - korrekt? Sorry för kanske korkad fråga men vill inte göra dyra misstag :)
Stämmer! Och så skråskruvar eller skråspikar du med 4-5" (100-120mm) spik eller skruv så att de inte välter åt sidorna. Vissa använder vinkeljärn, men spik/skruv (inte rostfri bara då den är mjuk) fungerar jättebra. Jag lämnade 60mm längst in mot grunden för att kunna få in 45mm regel vid behov. Dessutom ha lite rörelsemån.
 
Gött, då kör jag på det. Kan komma behov av att måla och i värsta fall byta huspanel framöver så lite spelrum längst in skadar ju inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.