Jag har tänkt mig att montera upp 2st IKEA bestå hyllor på väggen. Slutresultatet skall se ut så här:

242hamf.jpg

Mitt problem är att jag endast har enkel gipsvägg.

Min plan är att sätta fast mollypluggar i varje hörn i beståhyllorna. Sedan har jag tänkt att sätta en träregel under hyllorna (så att den inte syns).

Jag har egentligen sex frågor kring själva träregeln.

OBS OBS OBS! Jag är helt novis och brukar ofta känna mig vilsen på byggvaruhus :cool:

Fråga 1) Hur vet jag vilken belastning min vägg tål? Jag vill inte riskera att väggen går sönder.

Fråga 2) Vilken typ av regel bör jag köpa? Jag antar att det finns olika trämaterial och tjocklekar. Kan man få den tillsågad? Jag har tänkt att köpa på Fredells.

Fråga 3) Hur gör jag så att regeln inte syns? Om jag gör den kortare än vad själva hyllan är så antar jag att den inte syns. Men det kanske påverkar funktionen? Hur skulle ett proffs gjort?

Fråga 4) Jag har även tänkt att fästa träregeln i väggens reglar. Jag är ganska säker på att det är metallreglar. Men hur fäster jag träregeln på bästa sätt. Finns det mollyplugg som fungerar för detta scenario eller vad?

Fråga 5) Har det någon betydelse om jag sätter upp träregeln först, eller hyllan först?

Fråga 6) Något annat jag bör tänka på? Alla tips mottages tacksamt! :)
 
Gör träregeln kortare än hyllorna så bör den inte synas, förutsatt att du inte sätter hyllorna för högt, måla den i samma färg som hyllorna eller väggen.

Montera regeln först så blir det enkelt att få skåpen på rätt höjd sen, men kolla att du får en rak regel, om dom legat länge kan dom vara böjda!

50x50mm regel räcker att sätta skåpet på, men du kommer knappast kunna sitta på skåpet, eller ställa en tung tv på det sen, oavsett dimensionen på regeln (med tanke på gipsväggen) vill du vara säker på att det håller får du komplettera med ett par ben i framkant på skåpet.

Att kapa regel kan du säkert göra i affären, oftast finns det en fogsvans (handsåg) så man kan låna och kapa själv där, annars så hjälper dom dig. Fråga efter vilken skruv som passar att använda i byggaffären, så får du rätt längd och sort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.